Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Przed Sądem Okręgowym w Płocku zapadł wyrok w sprawie roszczeń z tytułu nie zapłaconej przez urząd miasta faktury za remont budynku Miejskiego Przedszkola Samorządowego nr 4 wykonywany w 2016 roku. Z wyroku wynika, że ratusz musi zapłacić kwotę 215.703,38 zł i odsetki ustawowe za opóźnienie oraz 1717,01 zł dla powódki i 12 581,73 zł na rzecz Skarbu Państwa. Wyrok nie jest prawomocny.
To znaczna kwota w budżecie miasta. Dlaczego ratusz nie zapłacił wykonawcy?
Aby poznać odpowiedź na to pytanie, trzeba cofnąć się do 2015 roku, kiedy to urząd miasta ogłosił przetarg i wyłonił wykonawcę dostosowania budynku Miejskiego Przedszkola Samorządowego nr 4 do wymogów przepisów pożarowych. Była nim firma P.P.H.U. BESTBUD Tatiana Bazylak ze Starego Lubotynia, z którą została zawarta umowa opiewająca na kwotę 345.340.04 zł. Remont miał być wykonany w okresie od dnia 31.12.2015 r. do dnia 30.06.2016 r.
Miał być wykonany, ale nie został, gdyż jak twierdzi miasto wykonawca zszedł z placu budowy, a urząd przy pomocy innych firm zakończył remont dopiero we wrześniu 2016 r.
Jak się okazało, kością niezgody była dokumentacja projektowa. Wykonawca podnosił przed sądem, że nie dość, że przekazano mu plac budowy z 3 miesięcznym opóźnieniem, to jeszcze dokumentacja otrzymana od miasta zawierała liczne błędy projektowe. Według wykonawcy skutkowało to też koniecznością wykonania robót dodatkowych, które wyszacowane zostały ostatecznie na kwotę 135.048,29 zł. Ponieważ miasto zapłaciło wykonawcy jedynie cząstkową fakturę na kwotę 77.738,89 zł oraz uznało zgłoszoną przez urząd skarbowy wierzytelność w wysokości 26.775,80 zł więc wykonawca jedynie takie kwoty otrzymał.
Bezskuteczne okazały się próby odbiorów końcowych robót w przedszkolu i ratusz uznał, że wykonawca nie wywiązał się w pełni z umowy, a kwota, którą uiściło miasto na poczet wynagrodzenia wykonawcy tj. 104.514,69 zł jest adekwatna do stopnia zaawansowania oraz sposobu wykonania przedmiotu umowy. Z takim stanowiskiem nie zgodził się wykonawca, który w października 2016 roku wystawił fakturę końcową na kwotę 267.601,15 zł.
W lutym 2018 roku wykonawca scedował swoje wierzytelności wobec urzędu miasta, szacowane już na kwotę 550000 zł na osobę trzecią. Ta wystąpiła z powództwem do Sądu Okręgowego w Płocku, domagając się zasądzenia od ratusza kwoty 267.601,15 zł tytułem płatności za fakturę końcową wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie oraz kwoty 135.048,29 zł tytułem robót dodatkowych, a także zasądzenie kosztów procesowych.
Miasto w odpowiedzi na pozew wniosło o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie od powoda kosztów postępowania. Jednocześnie miasto zaprzeczyło by zleciło wykonawcy zrealizowanie jakichkolwiek dodatkowych prac. Nadto ratusz wskazał, iż obciążył on wykonawcę karą umowną za 83 dni zwłoki w wykonaniu przedmiotu umowy w łącznej kwocie 286.632,23 zł, której wykonawca nie uiścił, ale tu okazało się, że to roszczenie zostało już wcześniej oddalone.
Płocki sąd po ponad dwuletnim procesie uznał, że wniesione powództwo jest zasadne w części. Sąd ustalił, że spór między stronami sprowadzał się do ustalenia zakresu prac zleconych wykonawcy przez pozwanego. Powódka twierdziła bowiem, że wszystkie prace zlecone w umowie zostały wykonane, ratusz zaś twierdził, iż część prac musiała zostać wykonana przez trzy inne firmy dodatkowo zatrudnione.
– Zgodnie z literalną treścią umowy jej przedmiotem było dostosowanie budynku miejskiego przedszkola do wymogów przepisów pożarowych. Co istotne prace te miały zostać wykonane i być udokumentowane w taki sposób, aby inwestor uzyskał pozytywną opinię Powiatowej Straży Pożarnej. Oprócz tego w umowie wskazano założenia przebudowy, w których szczegółowo wymieniono prace, które miały być wykonane przez wykonawcę. Spór między stronami sprowadzał się de facto do ustalenia czy wykonawca po wykonaniu prac miał obowiązek przywrócić poprzedni stan budynku – napisał Sąd w uzasadnieniu wyroku.
Sąd nie podzielił argumentacji reprezentujących miasto prawników iż wartość prac wykonanych to kwota tylko 104.514,69 zł. Opierając się na opinii biegłego, przyjął, iż skoro z tytułu wykonania prac kończących miasto poniosło dodatkowy koszt w kwocie 25.121,97 zł i w ten sposób osiągnęło cel umowy, to wartość prac wykonanych przez pierwotnego wykonawcę to kwota 320.218,07 zł (345.340,04 zł – 25.121,97 zł) i taką kwotę winno zapłacić miasto tytułem wynagrodzenia. Ponieważ miasto wypłaciło już kwotę 104.514,69 do zapłaty pozostało więc 215.703,38 zł. I taką też kwotę Sąd zasądził wraz z żądanymi odsetkami ustawowymi za zwłokę.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, wyrok nie jest prawomocny i na razie jeszcze nie wiadomo, czy strony złożą apelacje. Jeżeli jednak wyrok pozostanie w mocy, dla miasta oznacza to spory i nie zaplanowany wydatek z budżetu. Otwarte pozostanie też pytanie kto jest odpowiedzialny za doprowadzenie do takiej sytuacji?
Na marginesie tej sprawy można jeszcze dodać, że perturbacje przy prowadzonym wówczas remoncie wywołały skutek nie tylko sądowy. Nie zakończenie remontu w terminie spowodowało konieczność przeniesienia przedszkolaków do pomieszczeń wynajętych w innych placówkach, co oprócz stresu również wygenerowało koszty najmu.
Pikanterii sprawie dodaje też fakt, że historia powtórzyła się przy podobnym remoncie drugiego budynku tegoż samego przedszkola, prowadzonym w ubiegłym roku. Tym razem jednak nie było sporu o zakres remontu, ale za to dwutygodniowe opóźnienie w zakończeniu prac, co też skutkowało zawieszeniem zajęć dla przedszkolaków.
JK
Zobacz także:
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
W tym roku przypada 105 rocznica odzyskania przez naród polski niepodległości, po 123 latach życia pod zaborami, bez własnego państwa. …
Prawdą jest przywoływane bardzo często przez burmistrza Kowalewskiego powiedzenie, że Mława jest wyjątkowa. Jest wyjątkowa, tyle, że powiedzmy wprost –…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
przekazano mu plac budowy z 3 miesięcznym opóźnieniem, to jeszcze dokumentacja otrzymana od miasta zawierała liczne błędy projektowe. – kto robił projekt i wziol pieniądze za bubel ????
Zgodnie z literalną treścią umowy jej przedmiotem było dostosowanie budynku miejskiego przedszkola do wymogów przepisów pożarowych.
inwestor uzyskał pozytywną opinię Powiatowej Straży Pożarnej.
Pikanterii sprawie dodaje też fakt, że historia powtórzyła się przy podobnym remoncie drugiego budynku tegoż samego przedszkola, prowadzonym w ubiegłym roku.
Wina leży w niedostatecznych zapisach w umowie, kto sporządził umowę ?????
Sąd nie podzielił argumentacji reprezentujących miasto prawników –do wymiany prawnicy to nie pierwszy raz.
BRAK PROFESJONALISTOW W URZEDZIE AMATORZY.
To tak jak ze studzienkami kanalizacji 5 cm poniżej poziomu jezdni na wszystkich miejskich ulicach. Kto to projektował i
kto to odbierał ????
W wyniku zgromadzonych dowodów ogłaszam że pan SławomirK. jest Buniem
Bóg zapłać że udziału nie brali już w tym tylko jego kapelani
Ogólnie cała sytuacja jest śmieszna sama w sobie. 🙂 polski sąd skazuje polskie miasto na karę którą musi zapłacić polskiemu państwu. XD
Pewnie ten twój rozumek tego nie ogarnia — jesteś na prawdę śmieszny !!!
Nasz Bunio nie respektuje wyroków , wyrok w sprawie ścieków też czeka na wykonanie korzystny dla mieszkańców i co cisza radni też nic cisza, ważne że dietka wpływa potrzeba REFERENDUM aby rozgonić to towarzystwo.
O tym REFERENDUM, to slysze juz ho! ho!!! Ijeszcze dluzej, tylko widac chetnych nie ma, aby to zorganizowac, A MOZE BY HEMI SIE WZIAL ZA TO SPRAWE, — I POJAZAL NAM CO POTRAWI ??????
Ratusz czyli MY
Ale niech pan burmistrz płaci ze swojej kieszeni a nie z naszych kieszeni
Nie ma takiej możliwości.
brawo dla Sądu . apelacje odrzucić i wypłacać kasę. Burmistrz do dymisji .
Prawo mówi, że za zaniedbania i winy odpowiada personalnie urzędnik a nie urząd a więc…..
Urzędnik? Referent też? Odpowiada organ samorządowy a tym organem w rozumieniu prawa jest Burmistrz Miasta.
Zwykły urzędnik tylko wykonuje polecenia swojego kierownika. Zwykły urzędnik nie jest decydentem. A Ty byś chciał już powiesić zwykłego gryzipiórka.
Przypomnę że w sprawie cen ścieków też przegrali z mieszkanczmi
Zatrudnić 6 wiceburmistrza od wypłaty odszkodowań. Wykształcenie wcześniejsza praca w dziale poboru podatków Urzędu Skarbowego. Osoba będzie wyliczać nowy podatek odszkodowawczy w konsultacji z 3 wiceburmistrzem od liczenia i 5 wiceburmistrzem od nadzoru prawnego. Po akceptacji pierwszego wiceburmistrza, praca zespołowa zostanie przedstawiona BURMISZCZOWI, po wcześniejszym upewnieniu się u 4 wiceburmistrza od odśnieżania, że ON dotrze do pracy.
Zatrudnić 5 wiceburmistrza od analizy pracy działu prawnego. Wykształcenie, ukończony Uniwersytet Yale. Znajomość języka nie jest wymogiem aplikowania. Dotrudnić urzędników, podnieść podatki, czynsze, opłaty za śmieci i wodę. Wypłacić premie roczną!!!
Zatrudnić 4 wiceburmistrza od odśnieżania. Wykształcenie-zaoczne studia internetowe drugiego stopnia z zakresu meteorologii. Dotrudnić urzędników, podnieść podatki, czynsze, opłaty za śmieci i wodę. Wypłacić premie roczną!!!
Zatrudnić trzeciego wiceburmistrza odpowiedzialnego za proste działania matematyczne. Wykształcenie-ukończenie 8 klasy szkoły podstawowej. Dotrudnić urzędników, podnieść podatki,czynsze, opłaty za śmieci, wodę i wypłacić premie roczną!!!
Bunio – geniusz 🙂
Zwolnić prawników!
Zwolniono architekta – zwolnić i prawników.
Umowy z wykonawcami trzeba umieć zawierać, tak żeby miasto nie traciło kasy.
Odsetki karne i pozostałe koszty winien zapłacić Kowalewski ze swojej prywatnej kieszeni, bo to jego wina, że ma takich a nie innych prawników.
Rządzić cudzymi pieniędzmi w tak niegospodarny sposób każdy potrafi.
Za takie gospodarowanie winny być konsekwencje.
Która to już przegrana sprawa tego pana?
SZANOWNA PANI—ten nick nie pasuje do PANI, a co do tych kosztów z pewnością Pani wie że te koszty nie idą z konta BURMISTRZA , za te błędy płacimy wszyscy, a konsekwencje, kto ma je wyciągnąć skoro nas przedstawiciele RADNI śpią,czekają tylko aby na konto wpłynęła dieta / 2.000/
Ja tylko piszę, że bunio winien pokryć dodatkowe koszty (odsetki karne, koszty sądowe itp) z własnej kieszeni i to wszystkich przegranych spraw.
Płacąc z kasy miejskiej nic go przegrane sprawy nie obchodzą, spływa po nim wszystko jak woda po kaczce.
A kim są ci prawnicy co panu burmistrzowi tak dobrze doradzają ? Skąd oni są ?