Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Zima coraz bliżej, część ludzi szykuje się do kupna opon, część do wymiany. A ja cóż… szykuję się, by napisać troszkę o tym, co o oponach wiedzieć powinniśmy.
Ostatecznie to opona łączy nasze pędzące autko z nieruchomą zazwyczaj drogą, hehehe. To opona pozwala nam na odpowiednie zatrzymanie pojazdu i na odpowiednie ruszenie na śliskim. Opony nam hałasują, bądź są ciche, odpowiednio odprowadzają wodę, tłumią nierówności, przenoszą obciążenia (samochód+ludzie+ładunek). Czyli jak by tego wszystkiego nie przełożyć, to mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
I jeszcze jedno mnie kręci… napisać o oponach tak, żeby zrozumiał to każdy, nawet osoba która nie posiada wiedzy technicznej. Chcecie poczytać ??? To zaczynamy…
Na temat, co jaki parametr na oponie oznacza… można znaleźć w necie kilkadziesiąt stron, a jakoś tak powielanie mnie nie satysfakcjonuje. Bardziej mnie kusi, by opisać, na które parametry powinniśmy w sposób szczególny zwrócić uwagę i dlaczego.
O nazwach i markach opon też nie będę pisał. A dlaczego, to chyba nie wymaga wyjaśnień. Każdy producent powie, że jego jest najlepsze. To akurat zostawiam państwa ocenie.
Po pierwsze… rozmiar opony
Podstawowe rozmiary i ich wyjaśnienie przedstawia rysunek poniżej.
Skomplikowane?? Jeśli tak to powiem, że nie trzeba wiedzieć, która cyferka co oznacza. Ważne, by kupić opony o takim samym oznaczeniu jak te, które mieliśmy wcześniej (przy założeniu, że poprzedni właściciel auta nic nie pokombinował).
Niewyjaśnione na rysunku „R” oznacza, że jest to opona radialna, a brak tej literki oznacza oponę diagonalną. Jest to uogólniając różnica w budowie wewnętrznej opony. Dla nas ważne jest to, że o wiele lepiej zachowują się na drodze opony radialne i w większości takie tylko obecnie do samochodów osobowych nam zaproponują… i słusznie.
Po drugie… indeks nośności i prędkości
Indeks nośności oznacza, jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie opony… i uogólniając, cały zsumowany ciężar samochodu, osób i ładunku możliwego nim do przewiezienia, po podzieleniu przez 4 (wszak mamy 4 koła) nie powinien przekraczać indeksu danej opony.
Indeks prędkości oznacza, na jaką maksymalną prędkość jazdy opona jest przeznaczona.
Indeks prędkości i nośności jest oznaczeniem kodowanym i by go odczytać, należy użyć odpowiednich tabel, które bez problemów można znaleźć na wielu stronach internetowych, również tego nie zamierzam powielać.
By wyjaśnić symbol opony, którym się posłużyłem powiem, że 88 oznacza oponę o nośności 560kg, H oznacza prędkość 210km.
Dla użytkownika pojazdu ważne jest to, aby zarówno indeks nośności jak i prędkości był taki sam jak przewiduje producent pojazdu, może być również większy. Mniejszy jest niedopuszczalny.
Po trzecie…… rok produkcji
Również, tak jak opisywane powyżej indeksy, data produkcji jest troszkę ukryta i niestety na tym korzystają nieuczciwi sprzedawcy używanego ogumienia. Zresztą nie tylko używanego. Sam, kupując za pomocą sklepu internetowego nowe opony i ufając, że skoro nowe to na pewno tegoroczne, dopiero po rozpakowaniu przesyłki zauważyłem, że są z poprzedniego roku. U różnych wytwórców rok produkcji opon jest umieszczany w innym miejscu. Najczęstsza zasada to umieszczanie daty w obwódce. Osoba nie znająca się może mieć więc czasami problem z jego znalezieniem. W tym przypadku najwłaściwszym tokiem postępowania jest poprosić sprzedającego o pokazanie nam tego numeru na oponie.
Zazwyczaj są to trzy lub cztery liczby zapisane kolejno po sobie, np.: 279 lub 1109. W każdym przypadku dwie pierwsze cyfry oznaczają kolejny tydzień danego roku a ostatnia, lub dwie ostatnie w przypadku numeru czterocyfrowego, oznaczają rok produkcji. Czyli 279 oznacza że oponę wyprodukowano w 27 tygodniu 99 roku. Liczba czterocyfrowa jest przewidziana dla opon powstałych po roku 2000 i w naszym przykładzie (1109) oznacza, że opona powstała 11 tygodniu roku 2009. Zauważmy, że użyte przeze mnie przykłady mają końcówkę 9 i nieuczciwy sprzedawca może próbować nam „wcisnąć” opony z 1999 roku mówiąc, że są z 2009. Pamiętajmy: opony produkowane po roku 2000 mają czterocyfrowe oznaczenie roku produkcji. Na przykład: opona z roku 2015 będzie miała oznaczenie XX15.
Czemuż tak ważne jest, by nie dać się oszukać. Otóż przyjmuje się, że maksymalny czas użytkowania opony nie powinien wynosić więcej niż 8 lat, a w sytuacji, gdy opona jest bardzo dobrze przechowywana i użytkowana, to 10 lat (dla opon zimowych okres ten jest krótszy i mówi się o około 6 latach). Po tym okresie starzenie się gumy i zatopionych w niej specjalnych drucików zwanych osnową powoduje, że opona nie nadaje się do użytku i przestaje po prostu być bezpieczna.
Po czwarte… bieżnik opony
Powinien mieć minimum 1,6 mm głębokości oraz być mierzony w kilku miejscach po obwodzie i tam gdzie zużycie jest największe. Nowoczesne opony mają na boku w kilku miejscach oznaczenie TWI, wskazujące miejsca, gdzie na czole opony znajduje się wskaźnik minimalnej dopuszczalnej głębokości rzeźby bieżnika.
Oznaczenie TWI – jest to skrót od angielskiego TreadwearIndicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI, jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.
Dlaczego bieżnik jest tak ważny? Odpowiada za odprowadzenie wody, śniegu, sypkiego lodu występującego na drodze, za przyczepność do drogi, a również za drgania przenoszone na nasz pojazd. Im bieżnik jest głębszy, tym lepiej. Czy wystarczy jak powiem, że opona z bieżnikiem zużytym do granicy 1,6 mm, ma tylko 60 procent sprawności nowej opony w odprowadzaniu wody.
Oczywiście w oponach używanych ważne jest również, by bieżnik był zużyty równo na całej powierzchni, by nie „ząbkował” – czyli by każda oddzielna kostka bieżnika nie miała innej wysokości. Sprawdza się to przeciągając dłonią po bieżniku opony. Jak czuć, że „drapie po dłoni”, to może świadczyć o „ząbkowaniu”.
Jest jeszcze wiele innych oznaczeń na oponach, może ciut mniej ważnych, i o tym też postaram się trochę napisać… Ale to już w następnym odcinku pod tytułem… „Buty do pędzidła – letnie i zimowe czy wielosezonowe?”, w którym postaram się przeanalizować, czy zmieniać opony na zimowe, czy lepiej skorzystać z wielosezonowych.
Z życzeniami bezpiecznej jazdy.
Sławek
Zobacz także…
Buty do pędzidła czyli opony letnie i zimowe czy wielosezonowe??
a odpowiedzi na pyt. „kier” jak nie było, tak nie ma, a szkoda, bo sam jestem ciekaw
nic nie ma o wysokości opony? lepiej jak jest wyższa, czy niższa?
Postaram się kiedyś o szerokości i wysokości opony, czyli o ich profilu również napisać.
Przyznam się, że nigdy wcześniej nie miałam okazji, tak wnikliwie zapoznać się z tematem, jak dla mnie bardzo przydatny artykuł, będę do niego wracać, hehe 🙂