Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Miasto Mława ogłosiło przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej dotyczącej rozbudowy ul. Stefana Batorego oraz ul. Granicznej, obejmującej budowę tunelu pieszo-jezdnego w rejonie skrzyżowania ul. Stefana Roweckiego „Grota” i magistrali kolejowej E65. To kolejne podejście do budowy ciągu komunikacyjnego z tzw. „zatorzem”. Poprzednie koncepcje opracowane na zlecenie ratusza w 2016 i 2018 roku zostały zarzucone. Teraz miasto zaplanowało na nową koncepcję środki w wysokości 300 tys. zł.
Planowany obecnie tunel ma umożliwić ruch pieszych rowerzystów, samochodów osobowych, karetek pogotowia i samochodów straży pożarnej pod dwutorową linią kolejową. Projektant ma sporządzić minimum 2 koncepcje tunelu. Projekt ma powstać w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Projektanci muszą złożyć swoje oferty na wykonanie dokumentacji do 14 marca br.
– Po zakończeniu etapu przygotowania dokumentacji technicznej będzie możliwe określenie konkretnej lokalizacji tunelu. Na tej podstawie podjęta zostanie decyzja dotycząca dalszych kroków oraz ewentualnego pozyskania funduszy na realizację inwestycji – podaje ratusz.
Przypomnijmy, że mławski ratusz opracował już w 2016 roku „koncepcję projektową budowy kładki pieszo-rowerowej w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki i magistrali kolejowej E67 w Mławie” – wydając na to niemal 43 tys. zł. Później, w 2018 roku zlecono opracowanie wielowariantowej koncepcji tunelu pod torami w ciągu ulicy Kościuszki, co kosztowało niemal 48 tys. zł. Jednym z wariantów opracowanych wówczas, był wariant tunelu dla pieszych, rowerzystów, samochodów osobowych i ciężarowych” w ciągu ulicy Grota Roweckiego. Zakładał on budowę tunelu o dł. do 60 metrów, 380 metrów murów oporowych. Jego zaletą była minimalna ingerencji w istniejącą infrastrukturę i zajęcia terenu. W 2018 roku szacowano koszt budowy na 28 mln. zł.
– Przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej tunelu pieszo-jezdnego w Mławie to ważny krok w kierunku poprawy komunikacji i bezpieczeństwa w mieście. Inwestycja ta ma szansę ułatwić codzienne przemieszczanie się mieszkańców, zwłaszcza tych z rejonu Zatorza, którzy od lat zmagają się z utrudnionym dostępem do centrum. Mamy nadzieję, że podjęte działania umożliwią realizację tak bardzo oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji i doprowadzą finalnie do wybudowania tunelu, który znacząco podniósłby ich komfort życia – napisał ratusz na miejskiej stronie.
Czy obecna koncepcja nie będzie tylko kolejnym „pułkownikiem”, czas pokaże.
HK
Realnie? Za 10 lat będzie.
I mówię to bez ironii…
Jeśli będą się za to tak powolnie zabierać to na pewno nie.
Ale dokumentacja i projekt warto by była przygotowana. W razie pojawienia się funduszy UE na ten cel wniosek złoża jako pierwsi.
Heniek Galaktyka z Bzz Bzz Pszczółką zbudują tunel.
Już ogłosili sukces.
Radny nieporadny Kamil znów atakuje..
MAGISTER NIE PIJ JUŻ.
Sukces ma wielu lat OJCÓW.
Ale większość obecnych tylko się podpieła
Gdzie ty widzisz ten sukces ???– raczej zamiast sukcesów to jest porażka byłych władz miasta które przez 8 lat nie zdążyły zrealizować tej inwestycji a — sukcesem może być jedynie to że zwiększa się środki na nową koncepcje tunelu — zamiast wybrać z tych 5-ciu projektów — aby nie wydawać dodatkowych pieniędzy — no tak ale jak przecież to było za poprzedników — a my musimy opracować nowe projekty — i tak mieszkańcy będą czekać następne 8 lat !!
Nie tracą nadziei
300 tys. zł w stosunku do całkowitego kosztu który szacuje się na 40 mln zł to bardzo niewiele. Ale może wiceminister MFiPR (ds. funduszy UE) z powiatu mławskiego znajdzie pieniądze na dofinansowanie. Jednakże widząc tempo w jakim zabiera się do tego Ratusz to chyba nie nastąpi to w tej kadencji. Jak długi jest proces inwestycyjny najlepiej widać na przykładzie planowanej budowy zachodniej obwodnicy miasta. Od pomysłu do pierwszego przetargu minęło 20 lat.
Najlepiej by było zbudować tunel na przedłużeniu ul. Kościuszki. Odbyłoby się to bez długotrwałych wywłaszczeń i procesów odszkodowawczych.
Cieszy natomiast to, że kolejna ekipa z Ratusza nie bierze pod uwagę wariantu przejścia z kładką nad torami tak nielubianego przez mieszkańców pomimo tego, że jest to rozwiązanie znacznie tańsze. Tunel zintegruje Zatorze z centralnej położonymi częściami miasta. W dalszej perspektywie może przyczynić się do rozwoju zabudowy tej części miasta ale też powiem rozpocząć analizę przyłączenia Łomii do Mławy, która korzysta garściami z bliskości Mławy nie dokładając się do tego ani złotówki. A przecież przyjeżdżają do pracy, szkoły, na zakupy niszcząc drogi za które płaci miasto. To absurd, że tak bliskie zabudowania nie zostały jeszcze przyłączone do Mławy.
I co jeszcze, sprawa przyłączenia jest nie obowiązkowa ludziom przysługuje wybór czy chcą płacić większe podatki i nic za to nie mieć tylko niewiem jaki zaszczyt że jest się mieszkańcem miasta a nie wsi.
W tej kwestii zdanie miejscowości stykających się z miastem nie liczy się. Tak wynika z orzecznictwa sądowego. Miasta argumentują to tym że okoliczni korzystają z infrastruktury miejskiej a nie wpłacają do budżetu miasta ani złotówki i sprawa jest przesadzona. Jak wynika z dotychczasowych rozstrzygnięć konsultacje obojętnie jaki beda miec wynik nie mają istotnego znaczenia.
Jedynie przyłączami mogą wynegocjować niższe podatki od nieruchomości.
Całe szczęście że nasza kochana „miastowieś” zwana Mławą ma tyle innych ważniejszych spraw na głowie że minie jeszcze dobre kilkadziesiąt lat zanim dopiero dojdzie do jakichś konsultacji społecznych w sprawie przyłączenia Łomii.
Aby przyłączyć Łomie do Mławy to chyba nie powinno być żadnego problemu — skoro w 2004 roku tamte władza potrafiły złożyć odpowiednie wnioski i przyłączyć do MŁAWY –Krajewo i Piekiełko — tym bardziej że w U.M PRACUJĄ LUDZIE KTÓRZY PRZYGOTOWYWALI TAMTE WNIOSKI !!—- A może tak przy okazji można by zrealizować wnioski które miał realizować przy okazji remontu tamy –Burmistrz Kowalewski z Posłanką PIS Cicholską z Ciechanowa — i włączyć teren ZALEWU RUDA w granice miasta — bo wtedy Burmistrz Jankowski nie miał by problemu z realizacją sweJ incjatywy dotyczącej zagospodarowania nadbrzeża Zlewu — i może wtedy powstał by ten AMFITEATR I ŚCIEŻKI ROWEROWE WOKÓŁ ZALEWU–I WRÓCIŁO BY MOLO — A TAKŻE KAJAKI I ROWERY WODNE — chociaż można to robić także i w obecnych warunkach wszak teren od strony plaży leży w granicach gm. LIPOWIEC — a jeszcze tak nie dawno dyr MOSIR Butryn mówił nam ze nie będzie nic robił nad Zalewem bo tym powinien zając się Wójt Lipowca !!!– ale po ostatnim wywiadzie P.Jankowskiego widać ze sam sobie stwarza problemy i nie może się dogadać z Wójtem Lipowca i Starostą powiatu i znowu przywiezie parę wywrotek piasku rozstawi boiki zatrudni ratownika i będzie uważał że wszytko jest w porządku — NIE !! PANIE BURMISTRZU A CO Z PAŃSKIM PLANEM PRZEDWYBORCZYM ???– to pytanie zadaje nie tylko ja piszący ale także wielu mieszkańców miasta — którzy po to Pana wybrali aby zaczął pan realizować to co obiecał i stwarzał lepsze warunki do wypoczynku mieszkańcom –bo nie każdy ma samochód aby dotrzeć na Mazury, albo nad Zalew do Działdowa lub Przasnysza !!– Także to jak piszesz w Mławie jest jeszcze wiele absurdów — tylko czy starczy obecnym władzom czasu aby je zlikwidować — skoro nie starczyło 8 lat byłemu Burmistrzowi , obecnie Radnemu na realizację budowy tunelu na przedłużeniu Kościuszki — aby umożliwić mieszkańcom ZATORZA lepsze skomunikowanie się z centrum miasta — ale czytając to informację o nowych projektach i rozwiązaniach — to będą wydane kolejne pieniądze z naszych podatków — a ta obecna koncepcja może okazać się kolejnym „pułkownikiem ” !!— wątpię aby ten tunel został zrealizowany w tej kadencji — A TO DLATEGO ŻE OBECNA WŁADZA CHCE NAM MIESZKAŃCOM UDOWODNIĆ ŻE SĄ LEPSI OD POPRZEDNIKÓW — A TAK NA PRAWDĘ LEPSZE OD INNYCH MAJĄ TYLKO MNIEMANIE O SOBIE !!!
Oczywiście, że to jest nierealne aby to zrobić w tej kadencji. Nie ma najmniejszych szans.
Mam inne zdanie na ten temat–dlatego że od 1974 roku miasto wykładało środki inwestując w ten ZALEW — myślę że pamiętacie że kiedyś jezdziły autobusy nad Zalew — no tak ale to było kiedyś — A zagospodarowanie ZALEWU RUDA — CAŁKOWICIE ZDEWASTOWAŁ OBECNY RADNY KOWALEWSKI — nie robiąc nic w kwestii zagospodarowanie — obudził się dopiero przed wyborami — które i tak przegrał –ale fotki sobie zrobił z WÓJTAMI IŁOWA I LIPOWCA — I OBIECAŁ ŻE BĘDZIE PIĘKNIE — ale to było tylko gadanie przed wyborami –bo przez 18 lat swych rządów nie zrobił nic aby to uporządkować — Zgadzam się z tobą że przy takim załatwianiu które już na starcie przynoszą problemy i tłumaczenia obecnego Burmistrza Jankowskiego — to będzie to nierealne !!