Ofiarami oszustów padły dwie osoby
— 06/03/2025
Kilka dni temu, ofiarami wyłudzeń metodą „na pracownika banku” oraz „na pracownika poczty i policjanta” padły dwie osoby. Mieszkańcy Ciechanowa stracili kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Kobieta odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Oszust poinformował ją, że ktoś próbuje pobrać z konta pokrzywdzonej pieniądze i aby zabezpieczyć środki, musi zainstalować fałszywą aplikację, która w rzeczywistości służy do przejęcia kontroli nad kontem bankowym.
58-letnia mieszkanka Ciechanowa, przekonana, że rozmawia z prawdziwym doradcą, postępowała zgodnie z instrukcjami. Oszuści wykorzystując dostęp do danych konta pokrzywdzonej dokonali nieautoryzowanych przelewów na ponad 22 000 zł.
Policja ostrzega przed kolejnym sposobem wyłudzania pieniędzy!
Oszuści podszywają się najpierw pod pracownika poczty, a następnie pod funkcjonariusza, aby zmanipulować ofiarę i wyłudzić jej oszczędności. W ten sposób starsze małżeństwo z Ciechanowa straciło oszczędności swojego życia. 77-latka przekazała tzw. odbierakowi blisko 60 tysięcy złotych oraz biżuterię wartą 15 tysięcy złotych.
Jak działa oszustwo?
Manipulacja i presja
- Telefon od „pracownika poczty”Telefon od „funkcjonariusza” – ofiara otrzymuje telefon z informacją, że otrzyma przesyłkę, list. Po chwili dzwoni fałszywy policjant, który twierdzi, że prowadzi śledztwo przeciwko szajce przestępców wykorzystujących dane klientów poczty do nielegalnych działań.
- Telefon od „pracownika banku” – oszust informuje ofiarę, że jej konto bankowe może być zagrożone, a dla dobra śledztwa musi wypłacić gotówkę lub wykonać przelew na „bezpieczne konto policyjne”. Często proszą także o podanie kodu do szybkich transakcji lub przekazanie oszczędności „do analizy” lub zainstalowanie fałszywej aplikacji.
- Strata pieniędzy – w rzeczywistości pieniądze trafiają prosto do oszustów.
Pamiętaj:
- Prawdziwy policjant NIGDY nie prosi o przekazanie pieniędzy ani nie sugeruje ich wypłaty.
- Pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o podanie danych logowania do konta czy przesłanie kodów do szybkich transakcji oraz zainstalowania aplikacji.
- Jeśli odbierzesz podejrzany telefon, przerwij rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z bankiem lub Policją.
- Ostrzeż swoich bliskich, zwłaszcza seniorów – to oni są najczęstszymi ofiarami oszustów!
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski
[TUTAJ]
Do mnie też dzwonili ale jak im dałem dostęp do konta to ten ukrainiec mówi ” ziomus na pewno jest wszystko ok ? masz tu dwie stowki blikiem” i sie rozlaczyl.