Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
„Zapraszamy wszystkich chętnych do przeniesienia się w klimaty lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. W niedzielę, przy ulicy Płockiej we wczesnych godzinach rannych mieszkańcy miasta Mława i okolic spotykają się na utwardzonej asfaltem drodze, aby wiernie odtworzyć targowisko z epoki postkomunistycznej.
Zapraszamy młodzież do przeżycia wyjątkowej przygody z możliwością wzięcia aktywnego udziału w rekonstrukcji ulicznego handlu detalicznego zwierzętami, produktami rolnymi oraz drobnym przetwórstwem spożywczym. Sprzedaż prosto z samochodu zaparkowanego na asfalcie lub poboczu, gotówka zamiast kart płatniczych, ścisk i brak miejsc parkingowych dla kupujących to tylko część atrakcji, których możecie doznać.
Przedstawienia handlu bazarowego sprzed trzydziestu lat odbywają się również we wtorki oraz piątki przy ulicy Leśnej w Mławie. W dni robocze najbardziej zakręconych i zafascynowanych tematem można spotkać w zabytkowej hali przy ulicy Żwirki oraz rozproszonych po całym mieście na wielu chodnikach i trawnikach miejskich.”
Powyższe zaproszenie to tylko żart. Zabawnym nie jest fakt, że wymienione atrakcje można zobaczyć w wymienionych miejscach zgodnie z podanym terminarzem. To dzieje się naprawdę i nie jest wyreżyserowaną inscenizacją. Po prostu wygląda na to, że władze nie nadążają z rozwojem pewnych gałęzi życia społecznego i gospodarczego lub skutecznie je ograniczają.
Nie posiadamy dobrze usytuowanego targowiska, gdzie zadaszone stoły byłyby zachętą dla wędrownych kupców, którzy nie musieliby wozić ze sobą „stoiska” kosztem towaru do sprzedaży. Miejscowi sprzedawcy mogliby wynająć lub kupić odpowiednio zabezpieczone miejsca sprzedaży, wybudowane w nowym, jednolicie zaplanowanym stylu. Z całym szacunkiem dla właścicieli budek przy Leśnej, ale niektóre z nich sprawiają wrażenie miejsc pobytu bezdomnych.
Kolejna sprawa. Klient nasz Pan? W tym przypadku chyba najważniejszą sprawą są miejsca parkingowe dla potencjalnych kupujących. Zarówno na targowisku w mieście, czy przy ulicy Płockiej nie rozwinie się większy handel, bo jest ograniczony możliwością dotarcia do nich większej ilości klientów. Myślę, że warto byłoby zwrócić uwagę na ten temat także przy innych lokalizacjach punktów sprzedaży w naszej Mławie. Zarówno pod kątem lepszego rozwoju handlu, jak i utrudnień komunikacyjnych, które powstają wskutek zatrzymywania się ludzi w zaskakujący sposób i miejscach. Nie wspomnę o przepisach ruchu drogowego.
Miasto posiada duże tradycje handlowe i znajduje się nieopodal drogi szybkiego ruchu S7 łączącej porty morskie ze stolicą kraju. Ze starej „siódemki” powstała naturalna obwodnica, która jest idealna dla inwestycji różnych firm i rozwoju gospodarczego miasta. Dziwne, że taki potencjał nie jest wykorzystywany na miarę jego możliwości.
Warto dodać, że z naszej Mławy drogi wojewódzkie rozchodzą się aż w sześciu różnych kierunkach. Mamy to, czego wiele miast w naszym regionie nie posiada: szybkie połączenia transportem kolejowym i drogowym o zasięgu krajowym. Ciechanów, podobnie jak Mława, jest na trasie kolejowej pomiędzy portami morskimi i stolicą. Nie ma jednak takiego przełożenia transportu towarów „z szyn na koła” jakie my posiadamy. Płońsk posiada większe targowisko, ale jest zbyt blisko Warszawy, a zarazem czasowo zbyt daleko (jeszcze), by rozwinąć się do poziomu giełdy towarowej. Działdowo to dobry punkt na trasie kolejowej, ale to za mało. Towar wyładowany z wagonów trzeba rozwieźć samochodami. Dokąd i którędy? Nidzica jest przy trasie S7, ale… nie widzę wystarczającego potencjału do konkurencji z Mławą. Przasnysz ze względu na brak dogodnych połączeń nie uwzględniam w rozważaniach. No i… niepozorny Olsztynek. Niewielka miejscowość na rozwidleniu tras drogowych szybkiego ruchu może okazać się dobrą bazą magazynową i punktem przeładunkowym oraz oknem na świat Warmii i Mazur. Obecnie atrakcyjny punkt na mapie. Jak długo? Dopóki istnieje transport samochodowy na ropę i nie zmieni się mapa drogowa to ma swoje szanse.
Ze wszystkich wymienionych, sąsiadujących miast, to tylko Mława posiada najwięcej zalet potrzebnych do powstania nowoczesnego centrum handlu krajowego. Należą do nich przewoźnicy, czyli duży potencjał firm transportowych: towarowych i pasażerskich. Istotny jest także zawiązujący się węzeł drogowo – kolejowy. Jeśli powstanie to wcześniej, czy później zauważą go inwestorzy. Ważna jest również budowa zachodniej obwodnicy miasta.
Dla przyszłości miasta warto zwrócić uwagę na dobre relacje włodarzy Mławy z „kolejarzami”. Nie myślę o „wierceniu” tematu „głównego dworca” dla przewozów pasażerskich miasta. Każdy z obecnie dyskutujących ma swoje racje, ale ostatecznie wygra rachunek ekonomiczny.
Spojrzałbym na przyszłość, której nie widzę z tirami na bateryjki. W przyszłości szyny mogą wrócić do łask. Wyobrażam sobie, że pociągi elektryczne przywiozą towary z portów morskich do Mławy, a transport drogowy „na baterie” rozwiezie je do „ościennych miasteczek” wokół nas.
To tylko wizja. Niektórzy mają podobne i później nazywani są wizjonerami. Inni trafiają do lekarzy specjalistów. Bez względu na konsekwencje, zachęcam decyzyjnych ludzi do spoglądania czasami poza czubeczek… własnego interesu.
kpt. rez. Karol Klepczyński
„Z przymrużeniem oka” to cykl publikacji, płynących z obserwacji mławskiej rzeczywistości, którego autorem jest wojskowy emeryt pracujący i mieszkający w Mławie – kpt. rez. Karol Klepczyński.
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Mława nie była miastem, które licznie odwiedzały znane osobistości: politycy, wybitni wodzowie, czy królowie. W 1646 r. jeden dzień przebywała…
Mieszkańcy Mławy zyskają dwa nowoczesne przystanki komunikacji miejskiej. Przyjazne klimatowi miejsca oczekiwań mieszkańców (w skrócie MOM-y), z zielonymi dachami. Bardzo…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Ulica się zgadza miasto też a jeśli ktoś ma wątpliwości to zapraszam na Chrobrego . Namioty dokładnie w kolorze koszy na smieci
W naszym mieście Mławie tylko deweloperka rządzi
Sukces !!! miasto bez targowiska. Ale mamy hotel najpotrzebniejszy przybytek, na pewno każdy mławiak z niego będzie korzystał.
Zamknięty. Mamy hotel do remontu. Okazja!!! Ten co sprzedał, to pewnie w Lotka by szybciej 6 trafił, niż to sprzedał:).
Komuś bardzo przeszkadza bazarek
Jakie piękne bloki powstaną – samo centrum miasta…Oj, wspaniały plac, będzie kasa, już zacieram ręce.
Kiedyś Mława była najładniejszym i najbardziej rozwiniętym Miastem północnego Mazowsza. Dziś jest daleko w tyle za Ciechanowem, za Przasnyszem a nawet za Nidzicą czy Działdowem z sąsiedniego województwa. Włodarze naszego miasta powinni się wstydzić wizernku hali targowej czy też targowiska. Przed wyborami robili obchód tych miejsc i co oni nie wymyślali, co naobiecywali, jakie wizje… Dziś czar prysł i nastała szara rzeczywistość ! Wstyd…
Hala Targowa jest wystawiona na sprzedaż, więc może niedługo nie będzie się trzeba wstydzić, bo jej po prostu nie będzie.
Może i Mława nie jest Hongkongiem Mazowsza, no ale litości, Przecież te wymienione miasta to bez urazy zwykłe zapadłe dziury bez jakichkolwiek perspektyw. Szanujmy się ludzie.
Dziury ale zarządzane. W tym tkwi różnica.
To chyba w Ciechanowie byłeś ostatnio ładnych kilkanaście lat temu.
Mława zatrzymała się w rozwoju w XX wieku i żadne zaklęcia tego nie zmienią.
Bredzisz
Mławianka ma rację.
Dzięki tej twojej litości –to takie są efekty ze MŁAWA stała sie zapadła dziurą i słusznie piszesz bez jakich kolwiek perspektyw !! –tylko dlatego ze miała gospodarza umiącego tylko jeżdzić na rowerze
Niech burmistrz stara się o środki od rządu i Pani sekretarz
A kto w MŁAWIE sprawuje funkcje SEKRETARZA MIASTA ??
Pani skarbnik niech się stara
Ona tam jest od dobrej atmosfery, nie od pracy
Artykuł bardzo ciekawy i myślę że władze miasta powinno to zainteresować że pod ich nosem nieopodal ratusza jest jeszcze jedno małe targowisko.Ulica Chrobrego centrum naszego pięknego miasta a w strefie płatnego parkowania stoją często dostawcze samochody blokujące kilka miejsc parkingowych .Co ciekawe nie dostarczają towaru ale często służą jako punkt sprzedaży np.warzyw lub podręczny magazyn.Jednoczesnie należało by wspomnieć że znacząco utrudniają jazdę kierowcom, przyczyniają się do uszkodzeń samochodów parkujących jak również pozostawiają po swoim postoju resztki bio odpadów na chodniku i ulicy.Zapraszamy do obejrzenia skansenu handlowego
Na Chrobrego? – owszem jest parę warzywniaków, ale handel bezpośrednio z samochodu? Na Żwirki to widziałem takie cuda, a w okolicach Hali Targowej to i dostawxzaki, które służą jako podręczne magazyny
Stragany na Żwirki to fatalny widok
Tak tak na Chrobrego i do tego jeszcze te niebieskie namioty jak na stadionie dziesięciolecia w stolicy
Albo ulice ci się pomyliły, albo miasta. W Mławie na Chrobrego nie ma żadnych namiotów, a tym bardziej niebieskich, no chyba że masz na myśli niebieskie kosze na śmieci.
Tak, to prawda „Ze wszystkich wymienionych, sąsiadujących miast, to tylko Mława posiada najwięcej zalet potrzebnych do powstania nowoczesnego centrum handlu krajowego”
ale to Ciechanow ma nowoczesne hale targowe. To włodarz Ciechanowa dba (między innymi) o wygląd swojego miasta i o dobre warunki dla kupców i ich klientów. Mława zapomniała o swoich tradycjach i nawet nie potrafi stworzyć lokalnego, takiego na miarę XXI wieku targowiska. O nowoczesnym centrum handlu krajowego to raczej trzeba zapomnieć. U nas na włodarza miasta to nawet kandydata odpowiedniego nie ma, a włodarze miasta, których wybieramy… szkoda słów… nigdy dobrych pomysłów nie mieli, bo to ludzie przeciętni, którzy nie potrafią obserwować nawet najbliższych sąsiadów i wzorować się na nich, a co dopiero mówić o jakichś innowacjach na skalę krajową. Największym sukcesem poprzedniego burmistrza była inwestycja PPP, oczyszczalnia ścieków., która nadal co jakiś czas cuchnie na całe miasto, a miało być tak cudownie. Miała być jeszcze spalarnia także nowoczesna i ekologiczna… Na szczęście nie powstała.
W Mławie ciągle epoka komuny i to nie tylko w oddziale Poczty Polskiej, do XXI wieku mamy naprawdę daleko, mimo, że warunki są sprzyjające chociaż do stworzenia w/w centrum handlowego.
Poczekaj, poczekaj. Tylko My mamy trój burmistrza. Jeden czyta, drugi pisze, trzeci milczy. Kto nam dorówna? Kto nasz wyprzedzi?
Niestety, mieszkańcy wybrali nie tego kandydata. wszystkie pożądane cechy dobrego włodarza w Mławie miał P. Burchacki ale za bardzo był kojarzony z Ciechanowem. Wiedział z kim, co i jak zrobić żeby rozwinąć miasto na wzór Ciechanowa. Teraz jako vice nic nie zrobi bo dał się zaprząc w rolę strażaka, gasi niewypały po pozostałych, burmistrza i drugiego vicka. Nie jest niestety samodzielny a mógłby wiele zmienić. Przykre ale …
Tak. Jednak jak się definitywnie nie odetnie od tego towarzystwa, to już w Mławie nie wygra. Będzie zawsze z nimi kojarzony.
Jak nic nie chce robić to lepiej, lepiej oczywiście dla niego, by było jakby nie przyjmował tej propozycji, bo tylko się pogrąża. Myślałam że dzięki niemu w Mławie coś się ruszy, ale jak widać nic z tego.
Już mamy tańsze odpady i inne!
Ciechanów… hmm… burmistrz tego miasta promowany przez lata przez marszałka Struzika z Pslu, dlatego dostaje pieniądze kosztem innych miast północnego Mazowsza na co tylko zechce. Nie jest to uczciwa konkurencja
Nasi WŁODARZE NIE SKŁADAJĄ ODPOWIEDNICH WNIOSKÓW O FUNDUSZE. I MAMY CO MAMY WŁADZA ZAJMUJE SIĘ DZIELENIEM STOŁKÓW.
Skończ z tym promowaniem Ciechanowa przez marszałka. Dostawał dotacje i od PiS .
Żeby dostać to trzeba pisać wnioski i to dobre wnioski, a w Mławie (przynajmniej za poprzedniego burmistrza) nie bardzo mieli chęć do pisania wniosków, a jak już napisali to nie tak jak trzeba i za mało punktów dostawali. Zawsze i wszędzie jakieś błędy formalne im się zdarzały. Nawet z obwodnicą zachodnią wszystko opóźniali.
Ale on pisze prawdę
Piszą i Olka również. Przypomnę, że strategia Mławy zakładała nie korzystanie z funduszy unijnych, bo to zadłuża miasto. Dlatego pieniędzy z wniosków było tyle ile jest tuneli pod torami na Wólkę w Mławie.
Nie pisze prawdy. Leci stereotypami. Struzik z PSL, Prezydent Ciechanowa z PSL, a więc na pewno dotacje dostaje po znajomości, owszem ma łatwiej z dotacjami od Struzika, ale wnioski musi składać, bo bez tego i Struzik nic nie da. Tyle że miasto Ciechanów dostawało dotacje i od pisowskiego rządu, mimo że z tym rządem było na bakier. Kosiński się PISowi nie podlizywal.
A już szczytem kompetencji KOWALEWSKIEGO I ZEJERA — było przygotowanie wniosku o budowę chodnika na Piłsudzkiego — wniosek napisali ale zapomnieli aby dołączyć do wniosku kosztorys tej inwestycji to nie znajomości świadczą o przyznawaniu środków na inwestycje a dobre przygotowanie wniosków — do tego trzeba mieć fachowców a nie ludzi zatrudnianych po znajomości bez odpowiedniego przygotowania zawodowego !!! A wniosków nie składali bo po prostu nie potrafili tego robić KOWALEWSKI ZAMIAST SKŁADAĆ WNIOSKI –WOLAŁ SPRZEDAĆ I MIEĆ PROBLEMY Z GŁOWY — PRZYKŁAD PROSZĘ BARDZO SPRZEDAŻ ZABYTKOWEJ KAMIENICY W CENTRUM MIASTA —NA ODNOWIENIE I REMONT KTÓREJ MOŻNA BYŁO DOSTAĆ DOFINANSOWANIE Z MINISTERSTWA KULTURY —
II przykład to oczyszczalnia ścieków. Zamiast samemu zacząć remont przy pomocy finansowania że środków unijnych i to zapewne nie z jednego źródła, to wydzierżawiono ją na 32 lata gigantowi pod nazwą SUEZ.
Dodał bym sprzedaż FIRMY USKOM– KTÓRĄ KUPIŁ MŁAWSKI PRYWACIARZ — ZAROBIŁ KASĘ SPRZEDAJĄC FIRMĘ CHIŃCZYKOM — TO SAMO Z WOD –KANEM ZAMIAST ZARABIĆ MIASTO TO ZARABIAJĄ INNI —
USKOM to poprzednik, ten który w trakcie poprzedniej kadencji został starostą i za którego kadencji mlawski szpital legł w gruzach. Bunio tylko dokończył jego dzieło.
Wid-Kan. Też już opylony?.
Mieliśmy możliwość wyboru dobrego gospodarza który przez lata miał praktykę w zarządzaniu u dobrego gospodarza w Ciechanowie — Ale jak zwylke mławianie dokonali złego wyboru !!-i mamy to co mamy !!
Mława zalety posiada – tylko szkopuł w tym zę od 1990 roku nie ma dobrego gospodarza —