Dał się nabrać. Wygenerował i zatwierdził aż osiem kodów do płatności mobilnych
— 10/01/2025
W ostatnim czasie coraz częściej dochodzi do oszustw za pomocą metody na BLIK, polegającej na wyłudzaniu pieniędzy poprzez komunikatory internetowe. Jedna z takich sytuacji miała miejsce w powiecie płońskim, gdzie 21-latek stracił 4,5 tysiąca złotych. Myśląc, że pomaga znajomemu, mężczyzna wygenerował i zatwierdził aż osiem kodów do płatności mobilnych.
Młody mężczyzna otrzymał za pośrednictwem popularnego komunikatora wiadomość od osoby podszywającej się pod jego znajomego. Fałszywy znajomy poprosił o pomoc finansową, tłumacząc, że chwilowo nie działa mu aplikacja bankowa, a musi pilnie zapłacić za zamówienie. 21-latek, nie podejrzewając podstępu, podał kod BLIK i zatwierdził transakcję.
Niestety, to był dopiero początek oszustwa. Fałszywy znajomy poinformował, że kod nie zadziałał i poprosił o kolejne kody, twierdząc, że ma kilka paczek do opłacenia, a wcześniejsza zapłata pozwoli mu zaoszczędzić pieniądze. Mężczyzna bez wahania przekazywał kolejne kody BLIK, zatwierdzając ich użycie. W ten sposób oszust wyłudził od niego osiem kodów, co łącznie kosztowało ofiarę 4,5 tysiąca złotych
Po pewnym czasie 21-latek zaczął podejrzewać, że coś jest nie tak. Próbował zadzwonić do znajomego za pomocą komunikatora, ale połączenia każdorazowo były odrzucane. Zdecydował się więc zadzwonić bezpośrednio na numer telefonu znajomego. W rozmowie dowiedział się, że jego znajomy padł ofiarą ataku hakerskiego – jego konto na komunikatorze zostało przejęte, a oszust wysyłał do wszystkich znajomych wiadomości z prośbą o pożyczkę.
Policjanci apelują o ostrożność i przypominają podstawowe zasady bezpieczeństwa:
1. Weryfikuj tożsamość osoby proszącej o pieniądze – zawsze skontaktuj się z tą osobą osobiście lub telefonicznie, aby upewnić się, że prośba jest autentyczna.
2. Nie udostępniaj kodów BLIK – kody te są przeznaczone wyłącznie do osobistego użytku.
3. Korzystaj z silnych haseł i dwuetapowego uwierzytelniania – zabezpiecz swoje konta na komunikatorach i w mediach społecznościowych przed przejęciem.
4. Zgłaszaj incydenty – w przypadku podejrzenia oszustwa niezwłocznie skontaktuj się z bankiem i policją.
źródło: KPP Płońsk
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski
[TUTAJ]
O matko I córko.
21 lat, smartfon, aplikacja bankowa w telefonie, umiejętność generowania i zatwierdzania kodów blik, a w głowie zamiast szarych komórek siano.
Czy to tak trudno zadzwonić do znajomego i zapytać się o co chodzi?
Czy naprawdę nic nie czyta i niczego nie słucha i nie wie o oszustwach na blika?
Czy nigdy się nie włącza w głowie czerwona lampka ostrzegawcza?
Wielki wstyd młody człowieku.
Obecnie jest tyle włamań na portale społecznościowe… – naprawdę nie zaszkodziłaby większą czujność i ostrożność, a nie popisywanie się tym, że ze ma się apkę banku i umie sie generować kody blik.