Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Logo

Dzwonią podszywając się pod „pracownika ZUS”


fot. ilustracyjne


Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa „na pracownika ZUS”. Tym razem naciągacze dzwonią i proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.

– Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody jak wyłudzić dane osobowe, bankowe czy okraść seniorów. Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania pieniędzy z subkonta w ZUS – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.

Do niektórych placówek ZUS w kraju zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty środków z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć np. kradzieży lub do zaciągnięcia kredytu.

– W naszym regionie nie otrzymaliśmy jeszcze takich sygnałów od klientów, niemniej jednak uczulamy szczególnie osoby starsze, aby były ostrożne i nieufne szczególnie podczas kontaktów telefonicznych z nieznanymi rozmówcami – dodaje rzecznik.

Należy uważać także na maile, których adresatem jest rzekomo ZUS. Może być w nich informacja m.in. o niedopłacie składek i konieczności uregulowania jej w ciągu 24 godzin. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć.

Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dzwonią do swoich klientów tylko w określonych przypadkach. Nie wysyłają do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie  w sytuacji, gdy posiadają  już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji z naszej strony.

Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. W ostatnim czasie mogą również mieć związek
z przekazaniem wiadomości o obowiązku założenia profilu na   Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Prowadzimy szeroką kampanię informacyjną skierowaną do płatników składek, którzy nie posiadają jeszcze takiego profilu. Informujemy ich telefonicznie lub mailowo o ustawowym obowiązku założenia konta do 30 grudnia. Jednak podczas rozmowy jak i w korespondencji są podane jedynie  informacje ogólne w zakresie obowiązku i sposobu zakładania takiego profilu.

Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję.

źródło: mp/ZUS

Udostępnij:
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]
0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x