Wystawione elektroniczne zwolnienie lekarskie automatycznie trafia do ZUS, na profil PUE ZUS pracodawcy i ubezpieczonego. Aby otrzymać zasiłek chorobowy, trzeba złożyć wniosek o jego wypłatę. Osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby z nimi współpracujące, duchowni, a także osoby po ustaniu zatrudnienia wniosek o chorobowe składają bezpośrednio do ZUS.
W przypadku pracowników, którym zasiłek chorobowy wypłaca ZUS, a nie płatnik składek, dokumenty do wypłaty zasiłku składa pracodawca lub zleceniodawca.
– Wniosek o zasiłek chorobowy można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać go pocztą lub przesłać elektronicznie przez PUE ZUS.– informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zgłasza do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych, powinna w ciągu 7 dni od otrzymania e-ZLA przekazać do ZUS odpowiednie zaświadczenie, aby ZUS mógł wypłacić zasiłek chorobowy.
Jeżeli sprawa dotyczy pracownika jest to druk Z-3, a w przypadku ubezpieczonych innych niż pracownik, np. zleceniobiorców – druk Z-3a. W przypadku kolejnego e-ZLA za okres nieprzerwanej niezdolności do pracy, pracodawca wypełnia zaświadczenie ZAS-12 lub Z-3 ale w ograniczonym zakresie.
Jeśli natomiast niezdolność do pracy z powodu choroby przypada po ustaniu zatrudnienia to konieczne jest jeszcze złożenie wniosku na druku ZAS-53. W przypadku otrzymania pierwszego e-ZLA, które obejmuje okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia, należy do wniosku dołączyć oświadczenie na druku Z-10.
Z kolei osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, osoby z nimi współpracujące oraz osoby duchowne wnioski o zasiłek składają bezpośrednio do ZUS na druku Z-3b lub ZAS-53.
– Wniosek o zasiłek należy złożyć jak najszybciej. Roszczenie o zasiłek chorobowy przedawnia się po 6 miesiącach od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje. – dodaje rzecznik.
źródło: mp/ZUS