Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Logo
Szpulka pasmanteria Mława dodatki krawieckie

Związkowcy przeciw trzydziestoosobowym klasom w szkołach powiatowych


Mławski oddział ZNP i Międzyszkolna Komisja Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność Region Mazowsze oddział w Mławie podpisały wspólną petycję kierowaną do zarządu i rady powiatu. Odczytał ją na ostatniej sesji rady powiatu Tomasz Chodubski, nauczyciel, radny powiatowy – a jednocześnie wiceprzewodniczący mławskiego oddziału „Solidarności” oświatowej.


W petycji zawarty jest zdecydowany protest przeciwko 30-osobowym klasom pierwszym. Związkowcy apelują do zarządu i rady powiatu i Rady Powiatu Mławskiego o zwiększenie ilości klas.

Nad złożoną petycją nie wywiązała się dyskusja. Zgodnie z procedurą trafi ona do komisji skarg i petycji i do adresatów, po czy zostanie rozpatrzona.

JK

Poniżej pełna treść petycji:

PETYCJA

w sprawie ilości oddziałów szkolnych i podwyższenia w nich liczby uczniów

W poprzedniej kadencji samorządu powiatu mławskiego od roku szkolnego 2017/2018 Zarząd Powiatu poprawił warunki nauki uczniów w publicznych szkołach średnich, zmniejszając liczbę uczniów w oddziałach do 24, w szkołach branżowych – 28.

Niestety, w marcu b.r. obecny Zarząd Powiatu zdecydował o podwyższeniu o ¼ liczby uczniów w oddziałach. Zdecydowanie protestujemy przeciwko 30-osobowym klasom pierwszym, bez uwzględnienia specyfiki poszczególnych placówek, w planowanym roku szkolnym 2022/2023.

Zwracamy się do Zarządu Powiatu i Rady Powiatu Mławskiego o zwiększenie ilości klas z racji większej liczby absolwentów szkoły podstawowej w tym roku i przyszłym, utrzymanie dotychczasowej liczebności uczniów w oddziałach kształcenia ogólnego, z możliwością uwzględnienia dodatkowych grup z języków obcych i wychowania fizycznego, oraz dostosowanie liczebności uczniów w oddziałach kształcenia zawodowego do potrzeb tych placówek.

Funkcjonująca od roku szkolnego 2017/2018 organizacja nauczania uzasadniana była racjonalizacją  kosztów finansowania i stworzeniem dobrych i równomiernych warunków nauczania przedmiotów. Szkoły, nauczyciele, rodzice i uczniowie dostosowali się do niej. Dokonywało się to równocześnie z reformą oświaty, struktury i podstaw programowych. Dodatkowo okazało się, że nieduża liczba uczniów w klasach zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie szkół w warunkach stanu zagrożenia epidemicznego, szczególnie okresów prowadzenia zajęć online. Ułatwia przygotowanie planu lekcyjnego, skraca długość zajęć, co jest szczególnie ważne po załamaniu publicznych dojazdów do szkół od 2019 roku. Ponadto odpowiada
na narastające potrzeby indywidualizacji procesu nauczania, z racji wzrostu liczby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostosowania się do zaleceń wynikających z opinii poradni psychologiczno – pedagogicznych. Zwłaszcza w kontekście wydarzeń na Ukrainie, całkowicie nowym wyzwaniem staje się obecność uczniów nieznających języka polskiego i to niezależnie od limitu liczebności oddziału.

Przyjęte rozwiązanie to zła zmiana, która pogorszy warunki nauczania ze zdecydowanej większości przymiotów, szczególnie w szkołach przygotowujących do zdawania egzaminu maturalnego, którego wymagania od 2022 znacząco rosną. Podczas dwuletniego małego wyżu niweczy okazję do poszerzenia oferty kierunków kształcenia, lepszego dostosowania ich do potrzeb uczniów. Z racji wprowadzenia nowej struktury szkolnictwa, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum, w szkołach średnich przybył dodatkowy rocznik. W najbliższych dwóch latach liczniejsze roczniki uczniów obecnych klas VII – VIII szkoły podstawowej powinny gwarantować dostateczne finansowanie szkolnictwa powiatowego z subwencji oświatowej naliczanej na podstawie liczby uczniów.

Słabo uzasadniona ekonomicznie zmiana pogarsza warunki nauczania i bezpieczeństwa, oznacza nierówne traktowanie przedmiotów i nowych uczniów, utrudnia rozszerzenie oferty kierunków i tworzy źródło napięć w środowisku nauczycielskim. Zagraża stabilności zatrudnienia, gdy do szkół średnich dotrze wyjątkowo mały rocznik obecnych uczniów klas VI szkół podstawowych.

 

Rodzice uczniów szkół podstawowych, nauczyciele szkół średnich, wszyscy dla których
ważne są dobre warunki nauczania w publicznych szkołach średnich powiatu mławskiego

Udostępnij:
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]
5 1 vote
Oceń artykuł
guest
17 komentarzy
najnowsze
najstarsze najwyżej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
racjonalista
racjonalista
7 miesięcy temu

Nie „ilość klas”, a „liczba klas”.

Należy zmniejszyć płace nauczycielom i zwiększyć ich liczbę. Problem mógłby też zostać szybko rozwiązany, gdyby zrezygnować z przestarzałej i szkodliwej społecznie Karty Nauczyciela i wprowadzić nauczycielom 40-godzinny tydzień pracy jak w każdym innym zawodzie.

wow
wow
7 miesięcy temu

Finansista

Anonim
Anonim
7 miesięcy temu

Jak staroście brakuje nauczycieli to niech zatrudni za friko dzieci Maciory. Albo nie bo będą mierzyć wszystkim temperaturę. Jednak to zły pomysł jest.

Poranek Kojota
Poranek Kojota
7 miesięcy temu
Reply to  Anonim

Bardzo merytoryczna wypowiedź. Grodzki by lepiej nie napisał.

Mieszkaniec
Mieszkaniec
7 miesięcy temu

Kiedyś było po 30 kilku uczniów w klasie i kto chcial to się uczył. A może w grupie, która się sprzeciwia jest do zatrudnienia ktoś z rodziny lub znajomy i dlatego chcą podziału, żeby etatów dla nich natworzyc. Panie od petycji skontroluj lepiej transport młodzieży do szkół w Mławie, autobusów jak na lekastwo, bilety wiecznie podnoszą zastawiając się cenami ropy, która faktycznie tanieje w hurcie, a może kupcie autobusy i niech będą powiatowe a nie monopol jednego przewoźnika, z którym moze ktoś ma układ i tak się dzieje.

Michał
Michał
7 miesięcy temu

Ja chodziłem do technikum, gdzie było nas na początku 34 uczniów, ukończyło 32. Wszyscy jakoś dali radę. Duża część z Nas jest inżynierami i nikomu nie spadła korona z głowy, bo „ojej, co to będzie jak klasa będzie miała 30 osób”. Wcale to tak dawno temu nie było, bo w latach 2004- 2008.

ziuu
ziuu
7 miesięcy temu
Reply to  Michał

„Było nas jedenaścioro, mieszkaliśmy w jeziorze”

Anonimowo
Anonimowo
7 miesięcy temu

Szok 30 osób w klasie w jakich czasach my żyjemy !!!!

123
123
7 miesięcy temu
Reply to  Anonimowo

Ja chodziłem do 32 osobowych klasach jełopie

Anonimowo
Anonimowo
7 miesięcy temu
Reply to  123

I widać jak Cię polskiego wyuczyli jełopie.

Juz
Juz
7 miesięcy temu
Reply to  123

Widać że tylko chodziłeś do szkoły bo nauka poszła w las.

JanuszEX
JanuszEX
7 miesięcy temu

Ilość klas więcej nauczycieli więcej kasy , pamiętam gdzie w klasie było 33 osoby i 3 książki z lekturą na szkołę. Kto miał zostać inżynierem to został . Tak mi się przypomniało że LG pokręcali linie i patrzyli ile ludzie wytrzymają może tutaj też tak jest .

Ekonom.
Ekonom.
7 miesięcy temu
Reply to  JanuszEX

Ja proponuję zróbmy jak kiedyć. Jedna klasa 1-6 na całą szkołę. Jeden nauczyciel i wystarczy. A inżynierzy i lekarze też wtedy byli. Wiadomo, kto ma kasę, to się wykształci. A plebs do pługa i zamiatania ulic, a nie edukacji im się zachciewa

JanuszEX
JanuszEX
7 miesięcy temu
Reply to  Ekonom.

i żebyś Pan wiedział że kiedyś było łatwiej zostać inżynierem tym z blebsu niż teraz. Generalnie kto powiedział że ma być tak jak kiedyś czyli praca ma trwać 8 godzin , lekcja 45 itp . To są systemy z 19 wieku . Całość jest do zaorania i postawienia jeszcze raz od nowa na nowych zasadach .

Ekonom.
Ekonom.
7 miesięcy temu
Reply to  JanuszEX

Też jestem za zmianą systemu. Ale na lepsze i przemyślane. A nikt mi nie powie, że jest lepiej jak jest więcej dzieciaków w klasie, zwłaszcza teraz, gdzie 3/4 to dyslektycy, dysgrafii, dyskalkulicy i inni dys. Rozumiem tęsknotę za czasami młodości, ale nie wracajmy do starych wzorców.

JanuszEX
JanuszEX
7 miesięcy temu
Reply to  Ekonom.

kiedyś było lepiej…. to jest taka płapkła umysłu . Kiedyś to było jak było się młodym i zawsze lata młodości wspomina się dobrze . Systemy tworzą stare zgredy i dlatego jest jak jest błędne koło. Na koniec mądrość : najgorsze jest przeżyć pierwsze 50 lat dzieciństwa

Aaa
Aaa
7 miesięcy temu

O wszystko trzeba pisać petycje bo starosta sam nie wie co i jak trzeba zrobić, żeby było dobrze dla wszystkich, nie tylko dla niego. Masakra

17
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x