Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Po podwyżce cen biletów wprowadzonych pod koniec ubiegłego roku przez Koleje Mazowieckie Sp. z o.o., przyszedł czas na drugiego przewoźnika operującego na terenie powiatu mławskiego.
Od 13 stycznia 2022 r. zmianie ulegną ceny biletów kolejowych na pociągi prowadzone przez PKP Intercity S.A., m.in. kategorii InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK) oraz niezatrzymujące się w Mławie: Express InterCity i Express InterCity Premium (Pendolino).
PKP Intercity w dość zakamuflowany i enigmatyczny sposób poinformowała o tzw. aktualizacji cen. Z uwagi na to, że przewoźnik w ogólnopolskim komunikacie prasowym nie określił konkretnie o ile procent zdrożeją przejazdy w poszczególnych kategoriach pociągów, zmiany w taryfikatorach cenowych poddaliśmy głębszej analizie na „użytek mławski”.
Przejazd pociągiem kategorii IC/ TLK w klasie 2 będzie droższy około 15%.
Porównując ofertę przejazdową obu przewoźników można zauważyć, że dla podróżujących ze stacji Mława jest ona bardziej urozmaicona niż w przypadku korzystających z kolejowego przystanku osobowego (p.o.) Mława Miasto. I nie chodzi tu tylko o częstotliwość kursowania pociągów.
Dojeżdżający ze stacji Mława do Warszawy i Ciechanowa na podstawie biletów miesięcznych i kwartalnych, mogą odbyć podróż pociągami PKP Intercity szybciej względem przejazdów oferowanych przez Koleje Mazowieckie.
Natomiast korzystający z pociągów zatrzymujących się przy peronach Mława Miasto mogą odbywać podróże korzystając tylko z oferty jednego przewoźnika, którym jest należąca do samorządu województwa mazowieckiego spółka Koleje Mazowieckie.
Najbardziej odczuwalna jest różnica przy częstym korzystaniu z przejazdów koleją, np. w celu dojazdu do pracy w stolicy.
W tabelach podano ceny, które będą obowiązywały od 13 stycznia 2021 r. w taryfie Normalnej (100% płatności).
PKP – PKP Intercity S.A.
KM – Koleje Mazowieckie Sp. z o.o.
* Miesięczny Bilet Sieciowy Kolei Mazowieckich
** Kwartalny Bilet Sieciowy Kolei Mazowieckich
*** Roczny Bilet Sieciowy Kolei Mazowieckich
Bilety Sieciowe Kolei Mazowieckich uprawniają do wielokrotnych przejazdów pociągami KM, z wyjątkiem pociągu Słoneczny i innych o charakterze komercyjnym, kursujących w obszarze ograniczonym do granic województwa oraz niektórych miast sąsiednich np. do Działdowa.
Ciekawa sytuacja występuje przy przejazdach na podstawie biletów jednorazowych w krótszych relacjach. Biorąc pod uwagę czas przejazdu, w dni powszednie korzystniej jest podróżować pociągami kategorii IC i TLK.
1Bilet Bliskomiastowy – oferta obowiązuje cały rok z ograniczeniem do 35 kilometrów odległości.
2Bilet Wycieczkowy – oferta obowiązuje od godz. 18.00: w każdy piątek, w dzień poprzedzający dni wolne oraz w sobotę i niedzielę, jak i każdy dzień ustawowo przyjęty jako dzień wolny od pracy oraz w dni określone przez KM podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
Dla preferujących podróże koleją do stolicy w dni powszednie na podstawie biletów jednorazowych sytuacja przedstawia się następująco:
Jednak i w tej relacji PKP Intercity proponuje możliwość nabycia biletu w niższej promocyjnej cenie przy dużo wcześniejszym dokonaniu zakupu. Dobrą wiadomością jest podtrzymanie już istniejącej oferty „Wcześniej” obejmującej bilety w klasie 2 i obowiązującej na dowolnie wybranych relacjach. Wysokość zniżki wzrośnie i uzależniona będzie od momentu nabycia biletu. Od 13 stycznia będą obowiązywały progi 15%, 30% i 45%, zamiast dotychczasowych 10%, 20% i 30%. Tak więc przy zakupie biletu w okresie przedsprzedaży 30-21 dni przed dniem wyjazdu, będziemy mogli nabyć bilet z 45% upustem w cenie 22 zł. Trudniej natomiast będzie o zakup tańszego biletu na przejazd odbywający się w trakcie weekendu.
W przypadku chęci tańszego podróżowania w okresie weekendu Koleje Mazowieckie oferują „Bilet Wycieczkowy”, którego zakup pozwoli nam na przejazd w kwocie 24,20 zł bez potrzeby dużo wcześniejszego planowania podróży. Należy jednak pamiętać, że z tego rodzaju oferty przejazdowej będzie można skorzystać dopiero po godzinie 18:00 w piątek.
Koleje Mazowieckie w przeciwieństwie do PKP Intercity umożliwiają bezpłatne przewiezienie psa oraz roweru. U konkurencyjnego przewoźnika kosztuje to odpowiednio: 15,20 oraz 9,10 zł.
Jest też ulga 35% mająca codzienne zastosowanie dla osób, które ukończyły 60 lat oraz dla dzieci i dorosłych do 26 roku życia, nieposiadających uprawnień do ulgi ustawowej.
Biorąc pod uwagę czas przejazdu na linii kolejowej nr 9 jak i to, że pociągi spółki Koleje Mazowieckie zatrzymują się na ogół na wszystkich przystankach kolejowych, w przeciwieństwie do pociągów PKP Intercity S.A., które zatrzymują się tylko na niektórych stacjach. Oferta PKP Intercity jest korzystniejsza dla osób rozpoczynających i kończących podróż na stacji Mława.
Warto więc już dzisiaj rozważyć rozpoczęcie odpowiednich konsultacji z PKP Intercity w celu wprowadzenia do rozkładu jazdy postojów pociągów także przy peronach Mława Miasto. Wbrew obiegowym opiniom długość peronu nie ma w tej kwestii decydującego znaczenia. Podróżujący z tego miejsca mogliby zaoszczędzić nie tylko czas ale i pieniądze.
Zarówno PKP Intercity jak i Koleje Mazowieckie stosują mnóstwo innych ofert specjalnych oraz ulg handlowych i ustawowych przy zakupie biletów, które nie zostały tu wszystkie wymienione, ze względu na mniejszy zakres ich obowiązywania na terenie powiatu mławskiego. Powyższą analizę porównawczą kierujemy także do osób przyzwyczajonych do podróży samochodem, nieuprawnionych do ulg przejazdowych, które przy aktualnej porze roku i warunkach atmosferycznych szukają alternatywnego (proekologicznego) środka transportu.
autor: Krzysztof Kieglerski
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Mława nie była miastem, które licznie odwiedzały znane osobistości: politycy, wybitni wodzowie, czy królowie. W 1646 r. jeden dzień przebywała…
„Zapraszamy wszystkich chętnych do przeniesienia się w klimaty lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. W niedzielę, przy ulicy Płockiej we wczesnych godzinach…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Postój pociągów PKP Intercity w Mławie może się odbywać na zasadach postój na stacji Mława bez Mława Miasto lub postój na Mława Miasto bez Mława.
Niestety Mława nie jest miastem do/powyżej 100 tysięcy mieszkańców jak Przemyśl (Przemyśl, Przemyśl Zasanie) czy Chełm (Chełm, Chełm Miasto) żeby postoje były na obydwu dworcach, turystycznych jak Krosno (Krosno Krosno Miasto) lub przygranicznych jak Zgorzelec (Zgorzelec, Zgorzelec Miasto).
Nie ma na to reguły ani zakazu. Tak jak i nie ma żeby pociągi PKP Intercity zatrzymywały się we wsiach, np.: Godętowo, Stróże, Sędzisław, Janowice Wielkie.
Trzeba zrobić pierwszy krok. Może zorganizujemy jakąś Petycję i uruchomimy niektórych radnych miejskich i powiatowych +burmistrz.
Postój pociągów PKP Intercity w Mławie może się odbywać na zasadach postój na stacji Mława bez Mława Miasto lub postój na Mława Miasto bez Mława, taką informację dostałem w zeszłym roku od MI.
Postój pociągów IC w Godętowie jest z powodu przepuszczania pociągu regio, szlak jest tam jednotorowy.
Stróże jest miejscowością z liczbą mieszkańców ponad 2600, poza tym na odcinku: Tarnów – Muszyna IC ma postój w miejscowościach powyżej 1000 mieszkańców poza tym jest tam słaba oferta PolRegio i Kolei Małopolskich.
Co do Sedzisławia i Janowic Wielkich w dolnośląskim, nie mam wiedzy na temat postoju tam IC.
W sprawie petycji i innych informacji zapraszam do kontaktu prywatnego na Facebooku.
To w takim razie powinni zlikwidować postoje pociągow PKP Intercity a wprowadzić do rozkladu jazdy ich zatrzymanie na Mława Miasto.
Już słyszę jak ludzie z Wólki mnie przeklinają. Ale przecież wiemy, ze pociągi dalekobieżne powinny zatrzymywać się blizej centrum a nie na rubieżach miasta. To tylko kwestia czasu. Nie po to miasto budowalo dworzec, żeby na nim było pusto. Wiemy też jaka jest komunikacja publiczna na stacji na Wólce. Nikomu z podróżnych nie pasuje.
Informacja na temat przeniesienia postoju pociągów PKP Intercity na Mława Miasto z Ministerstwa Infrastruktury.
„Informuję, że nie jest planowane przeniesienie postojów handlowych pociągów dalekobieżnych ze stacji
Mława na przystanek osobowy Mława Miasto, po zakończeniu jego modernizacji. Przystanek Mława Miasto
nie został ujęty do obsługi przez pociągi dalekobieżne w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia
4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w między-
wojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasa-
żerskich w transporcie kolejowym (Dz.U. poz. 2328) – Planie transportowym ministra właściwego do spraw
transportu.”
To co już tak będzie do końca świata? A co ci mieli odpisać. Urząd zawsze musi okrasić każdą odpowiedź paragrafami / artkułami i podstawami prawnymi. Postąpili prawidłowo co nie zmienia, że zawsze można wnioskować o zmianę. Ale to zadanie dla organów samorządu terytorialnego. Wystarczy uzasadnione zgłoszenie mieszkańców do Ratusza i Burmistrz lub Starosta musi się tą sprawą zająć. Wówczas występuje z wnioskiem do przewoźnika i organizatora transportu publicznego. W tym przypadku jest to PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury.
Ale po co się tym zajmujecie jeśli to i tak należy do kompetencji przedstawicieli samorządu.
Lepiej jest coś robić niż siedzieć na tyłku przed komputerem i marudzić jak jest źle.
Jednemu obywatelowi tak się odpowiada. Stowarzyszeniu szczegółowo objaśnia co ma jeszcze uczynić żeby sprawa była w toku. A Staroście lub Burmistrzowi, jesli wniosek jest sensownie uzasadniony podają przypuszczalny termin załatwienia sprawy lub załatwiają sprawę bez zbędnej zwłoki.
To tym 2 panom powinno zależeć na załatwieniu sprawy. Kto pierwszy zacznie ten prawdopodobnie odniesie sukces. Z tym, że Burrmistrz ma więcej do ugrania bo co by nie zrobił to i tak Wólka nie jest za nim. Poza tym Burmistrz jest na „musiku” musi grać. Bo jak się wytłumaczy przed wyborcami z tego, że wydał ich pieniądze a na dworcu pusto i nawet nietoperze nie są nim zainteresowani.