Od 1 lipca ubiegłego roku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych opomiarowanych naliczamy biorąc za jej podstawę średniomiesięczne zużycie wody do celów bytowych z 4 miesięcy poprzedzających dzień złożenia deklaracji w sprawie opłaty. Często zdarza się, że zużycie wody w kolejnych miesiącach nie jest jednakowe.
Czasem się zmniejsza, bo oszczędzamy. Kiedy indziej rośnie, bo mieliśmy gości przez 2 tygodnie, albo robiliśmy remont i było więcej prania, sprzątania. Gdy zużycie wody na nieruchomości zmienia się w kolejnych miesiącach, to jednocześnie zmienia się średniomiesięczne zużycie z ostatnich 4 miesięcy. I wtedy powinniśmy składać nową deklarację z nowym wyliczeniem opłaty, od zmienionego średniomiesięcznego zużycia z 4 poprzedzających miesięcy.
Urząd miasta przypomina, że taki obowiązek nakłada na właścicieli nieruchomości art. 6m ust.2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jeśli zaczniemy płacić mniej, nie składając deklaracji, konieczna będzie dopłata. Opłaty nie można zmniejszyć poprzez złożenie nowej deklaracji za okres wsteczny – ustawa to wyklucza (art.6m ust.4), wskazując nieliczne wyjątki od tej zasady. Zadeklarowanie mniejszej, niż dotychczas opłaty możliwe jest tylko na bieżąco, nową deklarację należy złożyć do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek złożenia nowej deklaracji mamy także wówczas, kiedy zużycie wody wzrośnie, a wraz z nim wzrośnie kwota należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Chociaż nową deklarację w takim przypadku można złożyć wstecznie, to nie warto z tym zwlekać.
Urząd miasta weryfikuje zadeklarowane do naliczenia opłat zużycia wody, porównując je z rzeczywistymi. W przypadku niezgodności wzywa do składania wyjaśnień lub uzupełniania deklaracji.
– Dopłacanie za minione miesiące często wiąże się z dodatkowym wydatkiem, tj. odsetkami za zwłokę. Pozy tym, ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dla właścicieli nieruchomości nie składających deklaracji wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 6m ustawy przewiduje sankcje w postaci kary grzywny. Nie czekajmy zatem, aż zapuka listonosz z wezwaniem, albo – co gorsza – Straż Miejska – ostrzega ratusz.
Wszelkie informacje dotyczące składania deklaracji można uzyskać w Wydziale Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Mława, pod numerem telefonu: 23 654 32 96 wew. 302. Informacje dostępne są także na stronie internetowej Urzędu Miasta w zakładce dla mieszkańca/odpady.
źródło: UMM
Jeśli UM nie ma możliwości szybkiego i regularnego sprawdzenia, czy deklaracje są złożone zgodnie z prawdą, to ten sposób naliczania opłat nie ma zupełnie sensu. To właśnie mierzalność, jak rozumiem, była głównym argumentem za przyjęciem takiego sposobu naliczania opłaty. Płacę ponad 100 zł miesięcznie za 3 osoby i uważam, że to bardzo dużo.
Dokładnie ten artykuł pokazuje ile woda ma wspólnego ze śmieciami. A także jak bardzo jest to nie sprawiedliwe rozwiązania. Jednocześnie bardzo wygodne dla leniwych urzędników.
Powinny być naliczane kary za brak deklaracji w przypadku zwiększonego zużycia wody i braku deklaracji.
Ciekawe ile deklaracji UM sprawdził i ilu mieszkańców wezwał do ich zmiany? – 5? 10?,
bo z tych osób które znam, a wzrosło im zużycie wody znacznie, bo mają np. lokatorów albo powiększyła się znacznie liczba osób w domu czy w mieszkaniu, to nikt nie składał nowej deklaracji i nikt nie był zapraszany do UM w celu zmiany deklaracji.
Do roboty urzędasy, a nie czekać na mannę z nieba. Spodobała wam się praca w czasie pandemii, taka spokojna, cicha, bez interesantów… Czas się obudzić.
Zero. Sprawdził zero. Jest ochrona danych osobowych i spółka WodKan nie może udostępniać danych. Zero
dlatego twierdzę że RODO i cała segregacja śmieci w tej formie to przeżytek a rodo tylko utrudnia i nic nie chroni .