Przasnysz. Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził naruszenie prawa do świadczeń zdrowotnych
— 04/05/2021
Decyzja Rzecznika Praw Pacjenta dotyczy sytuacji odesłania pacjenta z podejrzeniem udaru mózgu z SOR szpitala w Przasnyszu do placówki w Ciechanowie. Tam okazało się, że tomograf nie działa i pacjent ponownie trafił do Przasnysza na badanie.
“19 kwietnia 2021 r. Rzecznik Praw Pacjenta wydał decyzję i stwierdził naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz dokumentacji medycznej pana Roberta przez Szpitalny Oddział Ratunkowy Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Przasnyszu” – czytamy w wyjaśnieniu biura RPP.
Rzecznik uznał, że: “W omawianej sprawie doszło do naruszenia prawa pacjenta do świadczeń. Pacjentowi bez przeprowadzenia badania, oceny stanu zdrowia w celu określenia możliwości Jego transportu do innego podmiotu leczniczego – odmówiono udzielenia świadczenia zdrowotnego. Ponadto nie wytworzono dokumentacji medycznej z odmowy udzielenia Panu Robertowi świadczenia zdrowotnego. Sytuacja ta stanowi naruszenie prawa pacjenta do dokumentacji medycznej” – czytamy w decyzji RPP.
Zgodnie z przepisami prawa – w przypadku odmowy przyjęcia do szpitala pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy otrzymuje informacje o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach. RPO podkreśla, że pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
Na obecnym etapie sprawy Rzecznik wniósł o:
- Omówienie z pracownikami szpitala niniejszej sprawy, celu wykluczenia w przyszłości analogicznych zdarzeń/sytuacji;
- Przeprowadzenie szkolenia personelu medycznego w zakresie obowiązujących regulacji, dotyczących prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, w tym kompleksowości udzielania świadczeń zdrowotnych oraz prawie do dokumentacji medycznej, w tym konieczności wytworzenia dokumentacji medycznej w przypadku odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego.
- Rzecznik wniósł, aby listę obecności, wraz z tematami poruszonymi na szkoleniu, przesłać do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta oraz poinformować go o podjętych działaniach, w celu zapobiegnięcia wystąpienia analogicznej sytuacji w przyszłości.
Szpital w Przasnyszu ma 30 dni na poinformowanie Rzecznika Praw Pacjenta o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku w tej sprawie. W przypadku, gdy Rzecznik nie będzie podzielał stanowiska szpitala, zwróci się z wnioskiem do właściwego organu nadrzędnego o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa.
red.
za:infoprzasnysz.com
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski
[TUTAJ]
Sory WineTu ale wszystkie instytucje typu rzeczniki oraz NiK i inne tego typu instytucje są jak waran z Komodo na wyspach owczych. Wszystko i tak jest wywrócone do góry nogami . Niech powstanie rzecznik np. od najniższej krajowej , rzecznik do spraw cwaniactwa , rzecznik ds.łapówkarstwa . Czy znacie kogoś kto jest bogaty i prawy za razem , piękny i mądry , lwem i królikiem. Dziwna sprawa że Warany występują tylko na Komodo , bardzo dziwna . Tak wiem mój wywód jest dość ekscentryczny ale tylko na pozór.