Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Logo

PKP planuje inwestycje na lata 2021-2030. Co z tunelem na Wólkę?


O tym, że PKP prowadzi konsultacje społeczne strategicznego dokumentu pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku” poinformował nas czytelnik. Sprawdziliśmy, czy mławski ratusz interesował się tym dokumentem i czy wnioskował będzie o jakieś inwestycje dla Mławy, jak choćby wielokrotnie przywoływany tunel pod torami.


– Czy to nie jest najlepszy czas aby władze miasta zainteresowały się tym?. Ciągle słyszymy z ratusza, że poprzednie władze przegapiły w latach ubiegłych możliwość wnioskowania o inwestycje z zakresu kolejnictwa. Czy tym razem też nie będą zainteresowane tą tematyką? Ciechanów potrafi lobbować na rzecz przebiegu linii kolejowej Płock – Ostrołęka – napisał do nas czytelnik.

W związku z tym redakcja zadała pytanie PKP S.A  czy władze miasta składały wniosek o budowę tunelu w ramach kolejowych planów inwestycyjnych. Urząd miasta zapytaliśmy z kolei, czy zgłosił jakieś propozycje inwestycji w trakcie trwających konsultacji.

Otrzymaliśmy następujące wyjaśnienia:

– Dokument „PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 rok” zawiera wskazane przez zarządcę infrastruktury inwestycje, które mogą być realizowane w perspektywie do 2040, w tym w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Wśród propozycji rozważane jest uruchomienie kolejnej edycji projektu wiaduktowego pn.: „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Decyzje o realizacji projektów w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 związane są z wielkością środków unijnych oraz zasadami ich przydzielania, które nie są jeszcze  określone.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego PLK realizuje obecnie program „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”, który umożliwiał wsparcie samorządów i zarządców dróg w celu zastępowania przejazdów w poziomie szyn rozwiązaniami bezkolizyjnymi. Zainteresowanie udziałem w programie wyraziło miasto Mława, które zgłosiło pomysł budowy bezkolizyjnej przeprawy na ul. Kościuszki i Batorego. Miasto nie złożyło na czas wymaganych dokumentów, i tym samym nie przystąpiło do programu. PLK deklarują wolę dalszej współpracy w ramach analogicznego projektu planowanego w nowej perspektywie finansowej.

Władze samorządowe Mławy wystąpiły z pytaniem o możliwość zgłoszenia pomysłu budowy tunelu w ramach programu Kolej Plus. Odpowiedź w tej sprawie wskazywała, że planowana inwestycja nie jest zgodna z założeniami programu Kolej Plus, którego celem jest eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei i przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei – napisał Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP.

Na zadane 29 października  zapytanie o zgłoszenie do planów inwestycyjnych budowy tunelu, w imieniu  urzędu miasta odpowiedzi udzieliła rzecznik prasowa Magdalena Grzywacz.

– Zgłosiliśmy zadanie o nazwie: „Budowa tunelu pieszo-jezdnego w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki i magistrali kolejowej E65 w Mławie”. Zgłoszenie zostało dokonane 5 listopada br.  

Wcześniej, 30 września br., zadanie to zgłosiliśmy do dofinansowania w ramach rządowego Funduszu Inicjatyw Lokalnych (to rządowe środki, odrębne od funduszy inwestycyjnych PKP. Prawidłowa nazwa – Fundusz Inwestycji Lokalnych  – red.) z możliwością uzyskania wsparcia finansowego w wysokości do 100 procent wartości realizacji – poinformował rzecznik UMM.

Ponieważ konsultacje zamierzeń inwestycyjnych PKP odbywały się w terminie od 16 października do 6 listopada, to uznać można, że po naszym zapytaniu z 29 października, miasto niemal w ostatniej chwili wypełniło internetową ankietę, zgłaszając do dokumentu propozycję ujęcia wspomnianej  inwestycji w planach PKP.

Czy jedynie wypełnienie ankiety okaże się skutecznym działaniem? Zobaczymy.

W kontekście skuteczności, warto znów przywołać tu nielubiany przez ratusz przykład Ciechanowa. Choć to miasto ma całkiem dobrą sieć wiaduktów, podjęło jeszcze starania o budowę kolejnego, pieszo-rowerowego. W 2017 roku podpisano list intencyjny, a w sierpniu tego roku ogłoszono przetarg na dokumentację techniczną. Planowana przez miasto inwestycja powstanie nad torami na Krubinku i połączy ul. Ceramiczną z ul. Skłodowskiej-Curie w miejscu, gdzie został zlikwidowany przejazd podczas modernizacji linii kolejowej i sfinansowana będzie z udziałem środków unijnych. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2022 r.

JK

Udostępnij:
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]
5 2 votes
Oceń artykuł
guest
26 komentarzy
najnowsze
najstarsze najwyżej oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
Witek
Witek
4 lata temu

Walka od 5 lat o przejazd, a oni złożyli 5. listopada XD No tłuki.

NASA
NASA
4 lata temu

To jest tak jak miastem rządzi magister od fikołków

Anonim
Anonim
4 lata temu
Reply to  NASA

Nie od fiołków tylko od bratków i begonii.

Green
Green
4 lata temu

Profesjonaliści Bunia, ***********

Anonim
Anonim
4 lata temu
Reply to  Green

Profesjonaliści od studiowania portali internetowych i swoich profili „fejsbukowych” w godzinach pracy.

Wolka
Wolka
4 lata temu

Sprzedać dworzec na WÓLCE a za kasę zbudować kładkę.

Wolka
Wolka
4 lata temu
Reply to  Wolka

Popieram my mieszkancy WOLkI

Pytek z Wólki
Pytek z Wólki
4 lata temu

Jako rasowy troll muszę tu zapytać. Pani obecna Radna z Zatorza, jak tam idzie walka o tunel ? Pewnie nasza władza jest ciągle przez Panią nękana, kontrolowana, czuwa pani nad wszystkim,? Iskry się sypią? W końcu od tego Pani jest.
Czy jednak w oczekiwaniu na może jakąś siłownię czy coś w tym rodzaju, przewraca Pani w domu kotlety, od sesji do sesji. Jak to mówią, dieta najważniejsza. Oczywiście mówię o odżywianiu.

pokorny
pokorny
4 lata temu

…a tak przy okazji – kończona jest budowa galerii handlowej i dworca zintegrowanego… Może ktoś wie kiedy i co ten dworzec zacznie integrować Dla PKP i jego klientów jest zbyteczny,
firmy komunikacji autobusowej dalekobieżnej w mieście brak, zostaje MKM-ka… i jeszcze jedno ile publicznych pieniędzy będzie kosztowała ta integracja

szczurnamiotle
szczurnamiotle
4 lata temu
Reply to  pokorny

Obawiam się, że nie uzyskasz odpowiedzi.
Swoją drogą to ciekawe kogo i co ten dworzec ma integrować. Ta niewiadoma integracja jedst bardzo droga, chyba to co miasto otrzymało za sprzedaż owej działki, to wszystko poszło na ową integrację. Ciekawe czy PKP będzie się chciało zintegrować z ratuszem i otworzy tam swoje kasy. Jak do tej pory to tylko ratusz (czyt. burmistrz) zintegrował się firmą inwestującą w galerię.

Antykowal
Antykowal
4 lata temu
Reply to  szczurnamiotle

Przecież to jest klasyczny „Miś”. Wystarczy pomyśleć, że ten wielki zespół marketów nazywa się „Galeria Stacja Mława”. Ale trzeba przyznać, szacun – pomysłodawcy wykazali się polotem, a gawiedź łyknęła i to z zachwytem.

Antykowal
Antykowal
4 lata temu

Przy okazji do Redakcji, świeża sprawa. Podczas wykonywania przecisku do nowego osiedla, została uszkodzona jezdnia Wiaduktu Szreńskiego, tuż przy wylocie do ulicy Podmiejskiej. Warto sprawdzić temat, kto i czy w ogóle poniesie koszty naprawy? Czy Pan Tomaszewski o tym wie? Ale nie, zaraz, przecież siedzi w domu, bo pracuje zdalnie, by nie zachorować.

Antykowal
Antykowal
4 lata temu

Czy podejście Urzędu Miasta to wynik ignorancji czy może cynizmu? Co jest gorsze ? Tu działa jedno i drugie. Może chodzi o to, by tylko gonić króliczka ? Przed wyborami samorządowymi, na zebraniu w sprawie tunelu, w obecności wielu mieszkańców i ministra, Kowalewski zapewniał, że Mława jest bogata. Pamiętam – „…Mławę stać nawet na tunel za 50 mln…”. A potem nieboraki nie złożyli wniosku do PKP. Myślę, że to celowe działanie. Bo im nie chodzi o to by tunel powstał, ten człowiek robi wszystko by do tego nie dopuścić. Inaczej uwzględniliby mogący powstać w przyszłości tunel, już przy projektowaniu Al. Św. Wojciecha. Wszyscy pamiętamy, bo ciągle nam przypomina, że rzekomo chciał wybudować kładkę nad torami, ale mieszkańcy się nie zgodzili. A wiedział o tym, że na kładkę PKP się nie zgadza. Notabene, czy ktoś odpowiedział za wydanie kilkudziesięciu tysięcy na projekt kładki? A w ogóle, czy ktoś widział ten projekt? Przed poprzednimi wyborami obiecanki, że przedłuży ul. Kolejową do wiaduktu, a po wyborach – NIE! (inwestycja zapisana w Studium Uwarunkowań już od czasów Rakowskiego, coś w rodzaju rekompensaty, za zlikwidowany przejazd). Znając zakłamanie i cynizm tej władzy – bardzo prawdopodobne, że celowo złożyli wniosek do programu Kolej Plus, wiedząc, że Mława się nie kwalifikuje do niego. Ale potem byłaby gotowa gadka/podkładka, którą łatwo przewidzieć – „przecież złożyliśmy wniosek, ale PKP go odrzuciła”. Zacznijmy patrzeć im na ręce, ale i myśleć.

Antykowal
Antykowal
4 lata temu
Reply to  Antykowal

cd. Jeszcze jedna, chyba najważniejsza sprawa. Nowa edycja projektu pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.
Ale przecież przejazdu de facto NIE MA, bo go Kowalewski ZLIKWIDOWAŁ. Ale też był czas na to, by zwrócić się do PKP o przywrócenie przejazdu na Kościuszki. I tu się sprawa zamyka. Nikt w ratuszu nie chciał tego tunelu, a przy tym wszystko wskazuje na to, że Mława nie spełnia warunków, by skorzystać z dofinansowania !!!
Inna rzecz – warto byłoby zbadać, konkretnie, KTO i JAKIM PRAWEM wydawał decyzje/zgodę na likwidację wiaduktu ? W tamtym czasie, był to ciąg ulic POWIATOWYCH (Batorego-Kościuszki itd). Czy miasto miało prawo wypowiadać się decyzyjnie na ten temat, skoro nie było zarządcą tego ciągu komunikacyjnego?

Antykowal
Antykowal
4 lata temu
Reply to  Antykowal

przepraszam, powinno być „…na likwidację przejazdu” a nie …”wiaduktu”

szczurnamiotle
szczurnamiotle
4 lata temu

Ile to już temat przejścia na Kościuszki się wałkuje???
„-Zgłosiliśmy zadanie o nazwie: „Budowa tunelu pieszo-jezdnego w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki i magistrali kolejowej E65 w Mławie”. Zgłoszenie zostało dokonane 5 listopada br. ”
Trzeba to podkreślić:
5 listopada br. czyli wczoraj.
😀
A nie zapomnieliście wysłać? Macie potwierdzenie?

Obserwer
Obserwer
4 lata temu

Po pierwsze to podziękowanie dla Redakcji, że czuwa nad sprawami społecznymi w mieście, czego nie można powiedzieć o ratuszu.
Po drugie nie ma tam osoby zatrudnionej choćby na 1/5 etatu, która podejmowałaby skuteczne działania w zakresie kolejnictwa a przede wszystkim miała pojęcie o szeroko rozumianym kolejnictwie, poparte doświadczeniem zawodowym w tej dziedzinie.
Po trzecie za to, że „Miasto nie złożyło na czas wymaganych dokumentów, i tym samym nie przystąpiło do programu”, ktoś powinien ponieść odpowiedzialność, a przynajmniej radni opozycyjni powinni zażądać wyjaśnień na tą okoliczność.
Po czwarte znowu ujawnia się brak profesjonalizmu ludzi z ratusza. Pytają ale nie w zakresie jakim przewiduje Program inwestycyjny. (Należało najpierw przeczytać co zawiera i dla kogo jest Program a potem pytać. Bo w takiej sytuacji wnioskuję, że albo ktoś nie umie czytać ze zrozumieniem albo zapytanie wysłano w pośpiechu ponieważ dziennikarze „pogonili” urzędników ratusza. Po piąte wypełnienie ankiety nie jest wiążące. Ankietę może wypełnić każdy, nie ma ona żadnej mocy prawnej. Wartość tej ankiety jest podobna jak ankieta dla klienta korzystającego z usług infolinii telefonicznej.
I jeszcze jedno co burmistrz zrobił w ramach Programu #200 przystanków, w którym jest mowa m.in. wydłużenie peronów na Mława Miasto, (tak aby mogły zatrzymywać się bezproblemowo wszystkie pociągi dalekobieżne). Czy ktoś to monitoruje? Czy znowu okaże się, że ratusz zaspał albo, że nie potrafi bo nie ma tam osoby, która by miała pojęcie o kolejnictwie.

Antykowal
Antykowal
4 lata temu
Reply to  Obserwer

Obserwer, myślę, że to celowe działanie ze strony ratusza. Pieniądze są potrzebne na zaspokajanie potrzeb związanych z inwestycjami deweloperskimi i układem wokół oczyszczalni ścieków. Trzeba realizować zobowiązania wobec pryncypałów.

BLM
BLM
4 lata temu

i tej sytuacji z racji nadchodzącego pandemicznego weekendu nie zostaje nic innego jak przenieść się muzykę lat 80-tych zaczynając swoją podróż od wielkiego przeboju tamtych lat a oddający klimat z artykułu 😉 Limahl – Never Ending Story – YouTube

wkurzony
wkurzony
4 lata temu

Zamknąć dworzec na WÓLCE a oszczędzone pieniądze przeznaczyć na kładkę. Biletomat stoi po co kasy i Administracja pasażerów malutko a ogrzewanie wszystko kosztuje.

OB-15
OB-15
4 lata temu
Reply to  wkurzony

Takie postulaty kieruj do PKP. Tylko, żeby nie stało się tak, że jak napiszesz do nich to zlikwidują kasy i poczekalnię a kładki i tak nie zrobią, bo żeby była kładka burmistrz musi mieć jaja.

kura
kura
4 lata temu
Reply to  OB-15

chciałbys mieć takie jaja ,

MIESZKANIEC
MIESZKANIEC
4 lata temu
Reply to  wkurzony

Bardzo dobry postulat . Z TOALETY KRZYSTA TYLKO KOT BO MA BONUS JEST BILETOMAT TO PO CO NAM TEN DWORZEC. CHCEMY KLADKI.

WEk
WEk
4 lata temu
Reply to  MIESZKANIEC

A jeśli będzie mróz -20 i ogłoszą, że pociąg opóżniony 40 minut, to gdzie się schronisz z małym dzieckiem. Myślisz tylko o sobie i o Wólce.

Wolka
Wolka
4 lata temu
Reply to  WEk

Mrozy są na Syberii .zamknąć dworzec natychmiast

księgowy
księgowy
4 lata temu
Reply to  wkurzony

wystarczy dworzec na Mława Miasto. Po co nam balast na Wólce .

26
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x