Przeziębienie i grypa – jak je odróżnić
— 05/07/2020W związku z początkiem jesieni coraz więcej osób będzie narzekało na gorączkę ,przeziębienie dlatego też w dzisiejszy artykuł poświęcony będzie…
Sport lub rekreacja. To pierwsze skojarzenie związane z rowerem. Od wielu lat postrzegany jest również jako element codziennego użytku, w tym środek transportu, alternatywny dla samochodu lub komunikacji miejskiej. Dziś staje się także narzędziem umożliwiającym mobilność osobom niepełnosprawnym ruchowo.
Rower to popularny środek lokomocji, będący alternatywą dla samochodu i komunikacji zbiorowej. Zdobywa coraz większą rzeszę sympatyków, co potwierdza rosnący (z roku na rok) ruch jednośladów oraz rozwój infrastruktury, w tym dróg dla rowerów oraz miejskich wypożyczalni. Decyzja o wyborze roweru jako środka transportu podyktowana jest przez względy ekonomiczne (ograniczenie kosztów przejazdu) i praktyczne (dogodniejszy sposób poruszania się po zatłoczonych ulicach i drogach). Nie bez znaczenia jest również rosnąca świadomość ekologiczna Polaków czy dbałość o kondycję fizyczną.
– Mimo, że niedrogi w zakupie i powszechnie dostępny, to są grupy społeczne, które nie mają szans, by z niego skorzystać. Mowa o osobach z niepełnosprawnościami, w przypadku których problemem jest brak możliwości utrzymania równowagi (osoby z niedowładem kończyn lub tułowia) oraz samodzielnego pedałowania. O ile drugi z problemów, związany z napędzaniem roweru, wydaje się już dzisiaj stosunkowo prosty do rozwiązania dzięki silnikom elektrycznym, o tyle stabilność w czasie jazdy pozostaje kluczowym ograniczeniem, które dopiero teraz udało się pokonać w zadowalający sposób, zwraca uwagę dr inż. Piotr Wiśniowski z Instytutu Transportu Samochodowego.
Skala problemu
W Polsce ograniczenia sprawności dotykają co piątego mieszkańca (ponad 7,5 mln osób), przy czym blisko co dwudziesty doświadcza ograniczeń w stopniu znacznym. Najczęściej występującym rodzajem niepełnosprawności są uszkodzenia i choroby narządów ruchu, które dotyczą 59 proc. osób. 44 proc. badanych deklaruje, iż w związku z niepełnosprawnością ma specjalne potrzeby, także te dotyczące mobilności. W przypadku osób mieszkających na terenach pozamiejskich i w mniejszych miejscowościach, gdzie przemieszczanie się transportem publicznym jest utrudnione, zastosowanie znajdują wózki i skutery elektryczne oraz specjalne rowery.
Szansa na zmianę
– Wychodząc naprzeciw potrzeb społecznych Instytut Transportu Samochodowego opracował nowatorski typ roweru dla osób niepełnosprawnych. Prototypowy pojazd to rozwiązanie pośrednie pomiędzy pojazdem jednośladowym oraz trójkołowym. Umożliwia poruszanie się jak klasycznym rowerem, a gdy pojawia się taka potrzeba, rower stabilizuje się jak pojazd trójkołowy. Stworzony przez ITS rower charakteryzuje wygodna i stabilna pozycja ciała oraz umiejscowienie rowerzysty na wygodnym siedzisku. Nasz jednoślad posiada także bardzo czułe i precyzyjne wspomaganie napędu. Legitymuje się też niespotykanym do tej pory sposobem stabilizacji, przede wszystkim, w czasie zatrzymywania, podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.
Z punktu widzenia osób pełnosprawnych korzystanie z tego unikatowego jednośladu oznacza zwiększenie wygody i bezpieczeństwa jazdy, dlatego może stanowić realną alternatywę dla zwykłych rowerów elektrycznych. Warto zauważyć, że produkcja roweru ITS nie musi być realizowana przez przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień urządzeniami rehabilitacyjnymi i adaptacyjnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Równie dobrze rower może być wytwarzany przez producenta elektrycznych urządzeń transportu osobistego lub jednośladów.
Projekt roweru został sfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. 08/19/ZDO/003-ITS, BEA/000005BF/2018. Tytuł projektu: Opracowanie prototypu roweru elektrycznego dla osób z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji: wideo https://youtu.be/13_kRISDqTA oraz na www.cum.its.waw.pl
źródło: ITS
W związku z początkiem jesieni coraz więcej osób będzie narzekało na gorączkę ,przeziębienie dlatego też w dzisiejszy artykuł poświęcony będzie…
W 2022 roku przypada 80 rocznica powołania Armii Krajowej, a właściwie przekształcenia wcześniej powstałego Związku Walki Zbrojnej na wyższy poziom,…
Mława znów trafiła na czołówki głównych wiadomości w Polsce. Spośród niemal tysiąca miast to właśnie nasze przewija się w sobotnich…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.