fot. Hotel Skansen Conference & Spa
Firmy związane z turystyką, które odczuły konsekwencje koronawirusa, mają szansę na wsparcie. Samorząd Mazowsza przeznaczył blisko 70 mln zł na bezzwrotne dotacje. Pieniądze mają pomóc przedsiębiorstwom utrzymać się na rynku.
Większość na minusie
Wielu z nas odłożyło zagraniczne wakacje na przyszły rok. Rodzime kurorty, choć zapraszają turystów i zapewniają środki ostrożności, nie każdego przekonują. Szacuje się, że w tym roku na Mazowszu będzie można zrealizować zaledwie 40 proc. zamówień w ramach turystyki biznesowej. Widmo bankructwa czy redukcji etatów staje się więc coraz bardziej realne. Co może pomóc? – Potrzebni są nie tylko klienci, którzy wygenerują zyski, ale też dofinansowanie oraz dostęp do preferencyjnych kredytów czy pożyczek. Właśnie takie rozwiązania oferujemy mazowieckim przedsiębiorcom – wylicza marszałek Adam Struzik.
Trudną sytuację branży potwierdza Światowa Organizacja Turystyczna. Według niej ruch turystyczny zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 r. – Kryzys wywołany pandemią COVID-19 rozpoczął się dużo wcześniej niż w połowie marca. Turystyka wyjazdowa pierwszych problemów doświadczyła już w styczniu i lutym br. – przypomina Paweł Cukrowski, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.
Kryzys z powodu obostrzeń sanitarnych wprowadzonych w związku z epidemią dotkliwie odczuły zwłaszcza polskie firmy działające w branżach: turystycznej, hotelowej, restauracyjnej, wystawienniczo-targowej i kulturalnej. Brak jakichkolwiek wpływów od marca do czerwca zanotowało aż 90 proc. z nich. Dla przykładu – w maju średnie obłożenie hoteli miejskich wynosiło 9,6 proc., a w Warszawie 11,2 proc. (w ub.r. 79,5 proc.).
Szansa – wsparcie z Mazowsza
fot. UMWM
Stąd decyzja samorządu województwa o przeznaczeniu około 67 mln zł na bezzwrotne dotacje dla mikro- i małych przedsiębiorstw dotkniętych skutkami pandemii. Środki pochodzą z RPO WM 2014–2020. Co zrobić, by je uzyskać? Warunkiem jest utrzymanie działalności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie przez okres co najmniej trzech miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o wsparcie. Środki będą przekazywane w dwóch transzach: pierwsza – 60 proc. – po podpisaniu umowy, druga – 40 proc. – po zweryfikowaniu, czy firma nadal zatrudnia tę samą liczbę osób. Wnioski będzie można składać wyłącznie elektronicznie (za pośrednictwem systemu Mewa).
– Zależało nam, aby finansowo wspomóc firmy, które w czasie obostrzeń sanitarnych w żaden sposób nie mogły prowadzić działalności, a zajmują się szeroko pojętym zakwaterowaniem czy organizacją turystyki. Uwzględniliśmy także restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne oraz przedsiębiorstwa, które działają na polu kulturalnym, czyli np. zajmują się wystawianiem przedstawień artystycznych lub wspomagają ich organizację. Konkurs planujemy uruchomić w ostatnim tygodniu lipca – podkreśla wicemarszałek Mazowsza Wiesław Raboszuk.
Przypomnijmy, że samorząd województwa już w kwietniu br. podjął decyzję o przeznaczeniu 80 mln zł na wsparcie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zagrożonych lub dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii COVID-19. Już w lipcu będą oni mogli uzyskać Mazowiecką Pożyczkę Płynnościową, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Pożyczka umożliwi sfinansowanie wydatków związanych z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnieniem jej płynności finansowej (m.in. wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów, itp.). Maksymalna kwota pożyczki wyniesie 500 tys. zł. Środki te znajdą się w dyspozycji BGK w ramach umowy o finansowanie z samorządem Mazowsza.
Kampania turystyczna
fot. materiały prasowe UMWM
Właśnie ruszyła specjalna kampania promocyjna „Odpocznij na Mazowszu”. Skierowana jest ona do osób aktywnych, lubiących spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną przy dobrym, zdrowym jedzeniu. Kampania prezentuje region jako dobry kierunek zarówno na wyjazd weekendowy, jak i dłuższy wypoczynek. Promuje Mazowsze bogate w walory naturalne – przyrodnicze i krajobrazowe oraz perły dziedzictwa kulturowego i historycznego. Ciekawych kierunków wakacyjnych można szukać na profilach Facebook: „Mazowsze.serce Polski” oraz #modanamazowsze.
Cały tekst artykułu w piśmie Samorządu Województwa Mazowieckiego „Mazowsze. Serce Polski” oraz w wersji elektronicznej na stronie urzędu marszałkowskiego: https://www.mazovia.pl/wydawnictwa/pismo-samorzadu-wojewodztwa-mazowieckiego/
artykuł sponsorowany