Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Na korytarzach KSP w Mławie – podobnie jak we wszystkich szkołach w Polsce – niezwykła cisza i pustka. Jednak nauka toczy się dalej. Uczniowie nie przychodzą do szkoły, ale szkoła przychodzi do nich, a na ekranie domowego komputera każdego dnia o stałych porach pojawia się nauczyciel.
Czy jest to miła wizyta? Tu muszą zabrać głos już sami zainteresowani. Niektórzy uczniowie nie mają komputerów ani laptopów, więc korzystają z tabletów lub smartfonów. Rzeczywistość, w której znalazł się świat w obliczu pandemii Covid19, wymaga nowych rozwiązań. Nowinki technologiczne nie są obce nauczycielom i uczniom szkoły, nawet tym najmłodszym – 5 i 6-latkom naszego oddziału przedszkolnego. Radzą sobie bardzo dobrze, bowiem rzeczywistość cyfrowa jest naturalnym środowiskiem dzieci XXI w., to właśnie w niej wzrastają. Oczywiście we wprowadzaniu cyfrowych rozwiązań nieoceniona jest pomoc Rodziców.
Platforma Microsoft Office 365
W nowej rzeczywistości szkoła wybrała właśnie tę platformę do realizacji zadań placówki. Wszyscy uczniowie mają założone konta na Outlooku i zespoły klasowe na Teamsach. Nauczyciele przedmiotowi oraz wychowawcy mają kanały, z których korzystają na każdej lekcji. Zajęcia zachowują swój układ, który reżyseruje prowadzący, np. wprowadzenie zagadnienia, podanie nowych treści, podsumowanie… Teamsy dają możliwość załączania różnych materiałów, przygotowanych przez nauczyciela a także tych dostępnych w Internecie. Folder Zadania umożliwia przesyłanie kart pracy a nawet ich sprawdzania online, co porządkuje pracę ucznia i nauczyciela. Coraz częściej wykorzystujemy Formsy, które służą sprawdzaniu wiedzy, poprzez programowanie kartkówek i sprawdzianów. Wciąż odkrywamy nowe możliwości platformy, np. OneNote – nieocenione narzędzie do robienia notatek. Dobrym miejscem spotkania jest czat, wykorzystywany podczas lekcji na wyjaśnienie wątpliwości, a także do zwyczajnej rozmowy, za którą coraz bardziej tęsknimy.
Odległość nie ma znaczenia
Czy odległości mają znaczenie podczas zdobywania wiedzy? Jeśli chodzi o naukę języka angielskiego, z całą pewnością: nie. Ani dystans niemal 7 tys, kilometrów, ani zamknięcie granic czy przestrzeń Oceanu Atlantyckiego nie przeszkodziły w zorganizowaniu konwersacji online dla uczniów naszej szkoły z native speakerem p. Muriel Emond z Bostonu. Uczniowie oddziału przedszkolnego i szkoły podstawowej chętnie uczestniczą w zajęciach, nabywając praktycznych umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a także poszerzając wiedzę o świecie.
Nauczyciele w chmurze
Z wykorzystaniem Teamsów odbywają się także spotkania nauczycielskie w obrębie zespołów przedmiotowych, wychowawczych, posiedzeń Rad Pedagogicznych. Nauczyciele prowadzą w ten sposób też konsultacje z uczniami i Rodzicami. Często spotykają się w grupach zadaniowych lub tak po prostu, aby podzielić się doświadczeniami z lekcji, przedstawić kolejną nowinkę, posłuchać wskazówek innych lub zwyczajnie zamienić z kimś słowo i poczuć się jak na międzylekcyjnej przerwie w pokoju nauczycielskim, choć jest to pokój w wirtualnej przestrzeni.
Jakość nie jakoś
Zawieszenie zajęć stacjonarnych w szkole trwa już prawie dwa miesiące. Mamy wypracowany własny model pracy z uczniami: regularne lekcje online według stałego planu, który porządkuje rytm dnia. W każdym tygodniu staramy się poszerzać ofertę edukacyjną. Oprócz realizacji podstawy programowej na zajęciach, funkcjonuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zajęcia logopedyczne, konsultacje indywidualne, rozwijanie zainteresowań… Nikt nie wie, jak długo potrwa jeszcze ten model nauki. Zadaniem na najbliższy czas jest praca nad jakością nauczania online. Chcemy, aby edukacja była frajdą dla ucznia i nauczyciela, a uczniowie nie mogli doczekać się kolejnych zadań i zajęć. Aby zdalną edukację wykorzystywać do kształtowania nowych kompetencji a nie przekazywania kolejnej porcji wiedzy.
Nie: trudna sytuacja, lecz SZANSA
Wszyscy mamy świadomość zmieniającej się rzeczywistości. Nowy obraz świata wymaga zmian w szkole. Zapowiadane przejście z edukacji analogowej, wykorzystującej głównie książki – na cyfrową, sięgającą przede wszystkim po treści udostępnione w Internecie, właśnie się dokonuje. A my nie jesteśmy jedynie odbiorcami skutków, lecz mamy ambicje być kreatorami tych zmian. Obecny stan próbujemy odczytać nie jako trudną sytuację, lecz szansę dla… edukacji, uczniów, nauczycieli, szkół i wszystkich, którzy będą chcieli z niej skorzystać.
Artykuł sponsorowany
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Mława nie była miastem, które licznie odwiedzały znane osobistości: politycy, wybitni wodzowie, czy królowie. W 1646 r. jeden dzień przebywała…
Wiosenne słońce, świąteczne zajączki, jajka, baranki, kolory żółty i soczyście zielony – to właśnie Wielkanoc. Czas odradzania się przyrody i…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.