Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
kursy operatorów maszyn ziemnych budowlanych i drogowych Mława
Logo
Szpulka pasmanteria Mława dodatki krawieckie

W PKS Mława pracę stracą 133 osoby


PKS Mława była ważną firmą na lokalnym rynku, przede wszystkim ze względu na rodzaj zadań jakie realizowała. Jej likwidacja niesie konsekwencje zarówno dla pracowników jak też i lokalnego samorządu. PKS Mława funkcjonować będzie tylko do końca czerwca. Firma zwolni 133 osoby, a bazy i nieruchomości w Mławie, Działdowie i Żurominie sprzeda.



Jak podaje spółka Mobilis, decyzja o likwidacji PKS Mława jest ostateczna. Tym samym z końcem czerwca zaprzestanie ona świadczyć usługi transportowe, co oznaczać może  zarówno trudności ze stałym dojazdem do Mławy osób z terenu powiatu, jak też utrudniony dojazd młodzieży do szkół średnich z początkiem nowego roku szkolnego. Firma chce jednak przekazać lokalnym samorządom dane operacyjne takie jak wielkość potoków pasażerskich, szczegółowe rozkłady jazdy, pomocne w zaplanowaniu połączeń autobusowych. Zarząd Spółki prowadzi też rozmowy z innymi przewoźnikami na temat potencjalnego przejęcia linii wraz z pracownikami.

Sygnały o tym, że w spółkach podległych Mobilis nie dzieje się dobrze pojawiały się od dłuższego czasu, a przybrały na sile wraz z likwidacją kolejnych PKS-ów na Mazowszu. W sprawie Mławy jednak Mobilis jeszcze w końcu ubiegłego roku deklarował, że spółka będzie istnieć i prowadzić działalność. Były za to inne symptomy zagrożenia dla jej działalności. Kolejne gminy wycofywały się ze zlecania mławskiemu przewoźnikowi dowozu dzieci do szkół. Również burmistrz Mławy w zakresie komunikacji miejskiej po przetargowych perturbacjach postawił na własną spółkę, a PKS stracił również i to znaczące źródło dochodu.

Decyzja o likwidacji spółki jest zaskoczeniem dla władz powiatu, które już szukają alternatywnego rozwiązania zorganizowania transportu publicznego na terenie powiatu.

– Znalezienie alternatywnego rozwiązania w tak krótkim czasie wymaga pracy i współpracy wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem  komunikacji na naszym terenie.

W tej sprawie, na dziś, jest zbyt wiele niewiadomych, aby mówić o ewentualnych rozwiązaniach. Jako Powiat,  przy uwzględnieniu obecnych  możliwości prawnych,   podejmiemy wszelkie działania w celu zminimalizowania negatywnych skutków zaistniałej sytuacji. Będziemy  na bieżąco informować o efektach podejmowanych prac – informuje starostwo.

Co ze zwalnianymi pracownikami? PKS Mława już zgłosiła do Powiatowego Urzędu Pracy zawiadomienie o zwolnieniach grupowych. Stosunkowo najmniej o swoją przyszłość mogą się martwić kierowcy i mechanicy.

– Mamy oferty pracy dla kierowców i mechaników w trzech firmach: z Mławy, Przasnysza i Olsztyna. Wszystkich zwalnianych przygotujemy do procesu rejestracji i zapewnimy możliwość aktywizacji zawodowej oraz ewentualnego przekwalifikowania poprzez przeszkolenie w celu dostosowania do możliwości rynku pracy – informuje Witold Żerański dyrektor PUP w Mławie.

Równolegle warunki zwalniania pracowników z firmy negocjują również związkowcy.

– Trwają negocjacje warunków oraz zasad uzyskania odpraw pracowniczych. Takie spotkanie odbyło się w piątek (5 kwietnia), kolejne odbędzie się w przyszłym tygodniu. Za wcześnie jednak mówić o szczegółach i ustaleniach – wyjaśnia Mirosław Zbrzezny przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w PKS Mława.

Tak więc na dziś nie wiadomo, czy uda się wynegocjować przejęcie przynajmniej części obsługiwanych połączeń wraz z taborem i załogą lub  jakie jest rozwiązanie alternatywne. Na tym etapie jest zbyt wiele jeszcze niewiadomych. Na pewno jednak kończy się era PKS w Mławie. Czy innemu przewoźnikowi opłacać się będą przewozy lokalne, a jeżeli tak, to czy jakość ich usług będzie wyższa? Czas pokaże.

JK

Udostępnij:
Media Expert Mława
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]

6
KOMENTARZE

avatar
1500
Czytelniczka
Gość
Czytelniczka

Brawo PiS, podziękujemy wam przy urnach wyborczych.

Wilk
Gość
Wilk

co ma do tego PIS?

every
Gość
every

Też tego nie wiem, wina Tuska 😀
Taka mentalność ludzka.

...
Gość
...

Nie masz pojęcia o czy mówisz, patrzysz na to od strony jednostki która wchodząc do autobusu sama nie potrafiła się zachować ale za to wymaga tego od innych. Upadek PKS Mława to efekt polityki firmy Mobilis. Ustawianie tras 5 minut po konkurencji w tym samym kierunku. Celowe działania w kierunku upadłości. Brak inwestycji w same samochody i zawyzanie stawek za wynajem. PKS Mława przed Mobilisem był najlepiej działającym PKSem w regionie który naprawdę dobrze funkcjonował. Co prawda placowo wypadał gorzej od prywaciarzy ale składki były odprowadzane od całości zarobków.

jaromira
Gość
jaromira

Zobaczymy czy będziecie tak samo niegrzeczni jak przejdziecie do innej firmy bo języka w gębie zapominał co drugi jak się „dzień dobry” mówiło….

pomyslmy
Gość
pomyslmy

A mi tych paniczów z autobusów niektórych nie żal, obrażonych, złych, niepotrafiących powiedzieć „dzień dobry” gdy ktoś im pierwszy mówi, niemających nigdy reszty do wydania, trzymających ludzi na mrozie… Niestety teraz już w normalnej firmie takich cyrków odstawiać nie będziecie bo za takie traktowanie klienta wszędzie wam powiedzą „do widzenia”.
Żal tych normalnych, spokojnych, grzecznych kierowców ale niestety – duża grupa miała pasażera w wiadomym miejscu.
I skończyło się jak się skończyło – ludzie przestali jeździć.