Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Kolej otwarta na polskich producentów; doceniająca własne możliwości; równie dobra, a może nawet lepsza od konkurentów z zagranicy – to właśnie kolej patriotyczna – uznali uczestnicy panelu na ten temat podczas I kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie, który odbył się 23 stycznia br.
Kolej otwarta na polskich producentów; doceniająca własne możliwości; równie dobra, a może nawet lepsza od konkurentów z zagranicy – to właśnie kolej patriotyczna – uznali uczestnicy panelu na ten temat podczas I kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie, który odbył się 23 stycznia br.
„Patriotyczna kolej nie oznacza drożej, gorzej i z dużymi niedociągnięciami; to przede wszystkim docenienie własnych możliwości” – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie panelu z udziałem przedstawicieli samorządów, producentów taboru i spółek z Grupy PKP S.A.
W ocenie ministra, w najbliższych latach spółki PKP Intercity i PKP Cargo przeznaczą duże środki na zakup nowego taboru i trzeba tutaj brać pod uwagę przede wszystkim polskich producentów, np. Fabrykę Pojazdów Szynowych im. H. Cegielskiego z Poznania. „Dla nas powstają istotne pytania: czy kolej dużych prędkości, czy szybka kolej też mają wymiar patriotyczny? W tym kontekście musimy myśleć o korytarzach komunikacyjnych. Bursztynowy szlak kolejowy z Węgrami i Słowacją; Transkaspijski Korytarz Transportowy, czyli możliwość transportu kolejowego z wyłączeniem terytorium Rosji; połączenie Warszawa – Budapeszt, które ma być jeszcze wydłużone” – mówił minister Adamczyk.
„Pojawia się pytanie, czy szukać elementów wyposażenia poza Polską, czy dajemy szansę naszym producentom, by rozwijali skrzydła, mogli wychodzić ze swoimi produktami poza Polskę? Czy uznajemy, że polska myśl technologiczna nie nadąża; i że producenci z innych państw są lepsi?” – mówił Hubert Stępniewicz, prezes zarządu spółki Fabryka Pojazdów Szynowych im. H. Cegielskiego. Podkreślił on, że polscy inżynierowie są w stanie produkować nowoczesne wagony, a także elementy sterowania ruchem kolejowym i inne produkty kolejowe. ”Nowoczesny patriotyzm to koncentracja na tym, co warto rozwijać u nas” – zaznaczył.
Członek Zarządu PKP Intercity S.A. Jarosław Oniszczuk podkreślił, że konieczne jest myślenie przez pryzmat potrzeb pasażera. „Chcemy, by tabor był nowoczesny, szybki; by pociągi jeździły z prędkością 250 km/h. Jeżeli czasy przejazdów z miasta A do miasta B będą konkurencyjne dla transportu kołowego, to pasażerowie oczywiście dobrze zastanowią się, czy warto wsiadać do samochodu czy autobusu, zamiast do pociągu” – tłumaczył. Jego zdaniem, nowoczesna kolej, o jakiej jest mowa, dobrze wpisuje się w pojęcie holdingu PKP. „Już widzimy korzyści, bo już zaczęliśmy współpracę. Holding to m.in. wspólne zakupy, a więc możliwość uzyskania korzystniejszych cen. Chcemy się rozwijać, im więcej włożymy w tę kolej, tym więcej otrzymamy. Ludzie chcą jeździć koleją. Razem stwarzamy jeszcze lepsze warunki ku temu. Trzeba im stworzyć warunki” – zaznaczył.
Minister Adamczyk nawiązując do holdingu PKP podkreślił, że nie jest to próba „powrotu do PKP, jaki pamiętamy z lat 90. To holding spółek kolejowych, które szukają potencjału rozwojowego w ścisłej współpracy ekonomicznej ze sobą. Będzie wspólny interes zakupowy, wspólne przedsięwzięcia w zakresie projektowania inwestycji. To jest podstawa tej koncepcji, by zmniejszyć koszty i być bardziej konkurencyjnym” – wyjaśnił.
Maciej Martyniuk, dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, mówił, że NCBiR współpracuje z producentami taboru. „Będziemy mieli okazję rozmawiać ze wszystkimi uczestnikami rynku; intencją jest, by rozpoznać, co nowego możemy zrobić. W związku z ideami rozwijającymi się wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego, badamy możliwości nieoczywistych usług, które mogłoby się wiązać z kolejami, np. możliwość odprawy bagażu dla pasażerów kolei z większych ośrodków jadących w kierunku portu lotniczego (CPK)” – mówił.
Członek zarządu Województwa Śląskiego, Michał Woś zauważył, że kolej patriotyczna to również taka, która uwzględnia mniejsze miejscowości i nie pomija ich. „Kolej musi stanowić trzon, który ma być spójnie połączony z całym systemem transportowym państwa; pamiętajmy o połączeniach regionalnych, z mniejszych miast do stolic województwa, a stamtąd – do stolicy i np. do CPK” – podkreślił.
Z punktu widzenia Mławy warto tu docenić ten ostatni głos w dyskusji. Warto żeby spółki PKP pamiętały też o mniejszych miejscowościach i dawały możliwość dojazdu do tych większych. Tylko wtedy mają sens również inne udogodnienia, jak choćby Karta Dużej Rodziny.
źródło informacji: Centrum Prasowe PAP
oprac. red.
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Mława nie była miastem, które licznie odwiedzały znane osobistości: politycy, wybitni wodzowie, czy królowie. W 1646 r. jeden dzień przebywała…
Sytuacja, gdy na trwające posiedzenie rady miasta wkracza policja, jest już sama w sobie kuriozalna. Jednak, to co dzieje –…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Nie zgadzam się z powyższą opinią. Aby spółki pamiętały o mniejszych miejscowościach lokalne władze samorządowe powinny o tym przypominać PKP. Niestety Mława ma zakresie kolejnictwa tylko wieloletnie zaniedbania .Zaniechanie wszelkiej aktywności władz miejskich w tym zakresie, skutkujące tym, że nadal nie ma dworca kolejowego na Mława Miasto. (Redakcjo co się dzieje w tej sprawie?).
Inna kwestia to taka, że PKP chce utworzyć holding ponieważ chce być jak najdłużej monopolistą w kolejowych przewozach pasażerskich pobierając co roku gigantyczną dotację ze Skarbu Państwa czyli od podatników, z których nie każdy ma do niej dostęp w odróżnieniu od dostępności dróg publicznych.
Powiedział co wiedział