Urlop na żądanie
— 28/06/2020Celem urlopu na żądanie jest zapewnienie pracownikowi możliwości skorzystania z prawa do urlopu bez wcześniejszego uzgadniania jego terminu z pracodawcą….
Pięcioosobowe drużyny uczniów śledziły życie Ani Globalnej – nastolatki mieszkającej w średniej wielkości mieście w Polsce. Szukali odpowiedzi na pytanie: jaki związek z problemami globalnymi oraz z codziennością w innych krajach ma ich własna codzienność? Odwiedzili sześć stacji, z których każda odpowiadała innej wykonywanej na co dzień czynności.
Każdy z nas jest jednym z ponad siedmiu miliardów mieszkańców ziemi. Gdybyśmy chcieli spotkać się z każdym ze współmieszkańców na sekundę zajęłoby nam to wiele lat. Skoro nie spotkamy się z większością innych ludzi, to może jest nam obojętne, czy istnieją czy też nie.
Nasze życie toczy się w Polsce, w naszym mieście Mława, wśród naszych rodzin i przyjaciół. Zastanawiamy się czasami, czy to co robimy na co dzień może mieć wpływ w skali świata? Uczniowie klas siódmych SP nr 7 postanowili to sprawdzić biorąc udział w grze terenowej Globotropiciele. Pięcioosobowe drużyny śledziły życie Ani Globalnej – nastolatki mieszkającej w średniej wielkości mieście w Polsce. Szukali odpowiedzi na pytanie: jaki związek z problemami globalnymi oraz z codziennością w innych krajach ma ich własna codzienność? Odwiedzili sześć stacji, z których każda odpowiadała innej wykonywanej na co dzień czynności. Zadania dotyczyły określonych kręgów tematycznych: transport – wybór środka transportu a ilość spalin wpływających na zanieczyszczenie środowiska; ubiór – decyzje konsumenckie a łamanie praw człowieka; jedzenie – zakupy spożywcze i przygotowane posiłku a marnowanie żywności; woda – higiena osobista i zużycie wody a zasoby wodne na świecie; energia – rozrywka i zużycie energii elektrycznej a źródła energii; szkoła – nauka i dostęp do szkolnictwa w krajach słabo rozwiniętych.
Celem gry jest pobudzenie uczestników do refleksji nad globalnym kontekstem codziennych wyborów i nawyków. Zadania uświadomiły uczniom, że jest wiele problemów wokół nas. Pracując w grupach znaleźli sposoby, by poradzić sobie z nimi. Doszli do wniosku, że jako młode pokolenie za kilka lat będą musieli się z nimi zmierzyć. Warto było poświęcić czas by poznać i zrozumieć te zagadnienia a przy tym świetnie się bawić w towarzystwie rówieśników.
Scenariusz gry Globotropiciele jest dostępny na licencji CC -BY 3.0 Polska autorstwa Haliny Wojsław i Fundacja dla Somalii. Grę w naszej szkole przygotowali i przeprowadzili wychowawcy klas siódmych: Wiesława Chmielewska, Halina Rakowska, Zofia Kazimierska, Joanna Modzelewska, Irena Milewska oraz pani Ewa Ronkiewicz.
oprac. red.
źródło i fot. SP 7