Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
LOK Mława
Logo
meblolux

„Laser to nie zabawka” – dlaczego warto o tym pamiętać?


„Laser to nie zabawka” – pod taką nazwą Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął kampanię przeciw oślepianiu pilotów laserem. Jej celem jest podniesienie świadomości wśród społeczeństwa na temat niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą zabawa laserem poprzez kierowanie jego wiązki w stronę samolotów.


Ogólnopolską akcję zainaugurowali sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild oraz prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson.

– Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kierując wiązkę lasera w stronę samolotu można oślepić pilota. Zasięg laserów jest coraz większy. Przybywa też osób, które dla zabawy celują laserem w kokpit samolotu. Celem kampanii jest dotarcie do tych osób i uświadomienie im, jakie zagrożenia stwarza taka zabawa dla ruchu lotniczego – powiedział wiceminister Mikołaj Wild.

Wiceminister zaznaczył, że moment startu i podchodzenia do lądowania wymaga szczególnej koncentracji. – Pilot ma do wykonania szereg czynności, które wymagają skupienia, dlatego dekoncentracja w tym momencie może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, a w konsekwencji zdrowia i życia załogi oraz pasażerów – dodał M. Wild.

Prezes Samson podkreślił, że Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost liczby incydentów z użyciem lasera. W 2017 roku w Polsce zgłoszono ich 136, w tym 111 incydentów dotyczyło samolotów pasażerskich. To około 30 proc. więcej niż rok temu.

– Celem naszej kampanii jest również uświadomienie konsekwencji karnych za takie nieodpowiedzialne działanie. Prawo lotnicze wyraźnie zabrania emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego. Za złamanie tego przepisu, grozi nawet kara pozbawienia wolności do roku – podkreślił prezes Samson. Dodał, że doświadczenia innych krajów jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Kanada, które już przeprowadziły podobne kampanie informacyjne pokazują, że tylko akcja edukacyjna na temat zagrożeń związanych z oślepianiem pilotów może zahamować wzrost tego typu incydentów i poprawić bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym.

Na potrzeby kampanii przygotowano specjalny spot, a także plakaty i animacje, które będzie można zobaczyć między innymi w mediach społecznościowych, na terenie lotnisk czy w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz w kinach.

Partnerami akcji są: Ministerstwo Infrastruktury, Lotnisko Chopina oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

źródło: www.ulc.gov.pl/oprac. red.

Udostępnij:
Media Expert Mława
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]

KOMENTARZE

avatar
1500