Sprawa jest już przesądzona. Burmistrz nie chce, aby PKP inwestowało w modernizację dworca Mława Miasto. Deklaruje, że wybuduje go własnym staraniem i na własny koszt. Według PKP obecny obiekt dworca wraz z działką o powierzchni ok. 1400 m kw. zostanie przekazany miastu w II lub III kwartale 2018 roku.
Spółka PKP SA rozpoczęła prace związane z opracowaniem studium wykonalności, w związku z zamiarem przebudowy 464 dworców kolejowych w całej Polsce. Wśród nich wymieniany był również dworzec Mława Miasto. Opracowanie studium poprzedzają konsultacje z lokalnymi społecznościami, jakie są ich potrzeby i jakie funkcje komercyjne i społeczne powinien mieć dworzec.
Przez dłuższy czas trwały rozmowy PKP z władzami miasta w sprawie dwóch wariantów: przebudowy dworca przez PKP lub przekazaniu go miastu. Ostatecznie burmistrz wystąpił do PKP o nieodpłatne przekazanie dworca na rzecz miasta.
– W kwietniu bieżącego roku burmistrz Miasta Mława zawnioskował o nieodpłatne przejęcia dworca Mława Miasto. Jednocześnie zobowiązał się do zachowania funkcji dworcowej do czasu wybudowania na koszt i staraniem miasta nowego budynku dworcowego. Obecnie zakończony został podział geodezyjny i przystępujemy do wewnętrznych ustaleń w ramach Grupy PKP, zgodnie z obowiązującymi procedurami. Szacujemy, że przekazanie nastąpi w II lub III kwartale 2018 roku – informuje Tomasz Leś z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
Już w lipcu br. burmistrz zamówił opracowanie projektu technicznego dworca zintegrowanego autobusowego i kolejowego w Mławie. W ramach tego projektu ma być opracowana m.in. koncepcja terminalu dworca, obszar obsługi komunikacyjnej oraz projekt tymczasowego, ogrzewanego budynku dworcowego. Budynek tymczasowy ma istnieć do czasu wybudowania budynku galerii handlowej, w którego bryłę zostanie wbudowany terminal dworca zintegrowanego.
Według projektu terminal dworca składać się będzie z pomieszczenia dyspozytorskiego dyżurnego ruchu, pokoju socjalnego dla kierowców, dwóch stanowisk kasowych, pomieszczenia techniczno-biurowego, poczekalni dla pasażerów i sanitariatu.
W obszarze obsługi komunikacyjnej terminalu będą: plac manewrowo-parkingowy z pięcioma zadaszonymi stanowiskami odjazdu autobusów, jednego zadaszonego stanowiska przyjazdowego autobusów, pięciu miejsc postojowych dla autobusów będących w przerwie międzykursowej, przystanku komunikacji miejskiej i stanowisk postojowych taxi.
Obecne działania to kolejna próba podejmowana przez władze miasta. Jak dotychczas zapowiadana od ponad dziesięciu lat budowa dworca zintegrowanego nigdy nie wyszła poza sferę zamierzeń. Dopiero w ostatnim czasie miasto wykonało kilka kroków, które sprawiają, że taki obiekt może powstać. Chodzi tu o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczającą budowę dużej galerii handlowej na Osiedlu Książąt Mazowieckich, czy budowę tzw. Alei św. Wojciecha.
Jak dotychczas dyskusja na temat jakie rozwiązania komunikacyjne są najkorzystniejsze dla miasta i mieszkańców ani razu nie odbyła się na sesji rady miasta. Ciekawe, czy podobnie jak w przypadku zlikwidowanego przejazdu kolejowego na ulicy Kościuszki taka dyskusja potoczy się dopiero post factum?
JK
Popieram działania Burmistrza i mam nadzieję ze szybko taki obiekt w Mławie powstanie. Od kilku lat dużo się dzieje inwestycyjnie w naszym mieście co widać na tle np. Żuromina, Nidzicy czy Rypina które nie grzeszą estetyką. Wiele trzeba zrobić ale juz równie dużo się udało!
Ciechanów i Strzegowo nie zmieściło się w tym towarzystwie.dzięki pozyskanym środkom siedzą w rankingach skuteczności sporo wyżej i z perspektywy Mławy trudno je dostrzec. Oczywiście w Mławie wiele trzeba zrobić, oprócz dworca tymczasowego czekamy na miejski szalet w parku, tężnie nad Seraczem, nowe kasztany w parku, pałac ślubów dla przyszłych rozwodników i wymianę wszystkich komputerów w UM na nowsze „tańsze i energooszczędne”. „wyregenerują się” tym sposobem środki na karuzelę wyborczą i zakup drugiej drukarki dla parterowych wydziałów w ratuszu, a może nawet wydział inwestycji zainwestuje w taką drukarkę na wyłącznie własne potrzeby i nie trzeba będzie przeprawiać się przez rzekę po jakiekolwiek wydruki do „głównego pałacu”?
Żadnych tężni nad seraczem nie będzie. Ten durny pomysł pani wiceburmistrz jest nie do przyjęcia. Nikt nie będzie zmieniał po raz kolejny umiejscowienia wspomnianych tężni.
Autorem pomysłu tężni wskazali inne miejsca od tych, o których Pan mówi.
O ile dobrze słyszałem, to autor „pomysłu tężni” (nie wiem czemu używana jest liczba mnoga, bo to przecież jedna osoba), wskazał dwie lokalizacje, przy czym jedna wymagała zgody konserwatora zabytków, której nie uzyskał na etapie składania projektu. Zatem mini-tężnia na Wólce chyba powstanie, natomiast druga lokalizacja jest w zawieszeniu. Podobno jednak konserwator z Ciechanowa został poddany rekonstrukcji więc może nowa osoba, która objęła to stanowisko, wyrazi zgodę.
Mówią, że zawsze powinno się równać do najlepszych, a nie najgorszych jaśnie panie Mieszko, bo gdyby było odwrotnie świat stałby w miejscu
Jakie ty miejscowości porównujesz spójrz co się dzieje w Ciechanowie, Płoński, Przasnyszu. Cały czas pozyskują pieniądze na jakieś projekty a Mława ze swoimi specjalistami od pozyskiwania środków zewnętrznych nie możne pozyskać dofinansowania prawie na nic trzeba zmienić władze zęby się coś zmieniło w tym mieście.
Kowalewski to ma gest, środków z zewnątrz to bidulek nie jest w stanie pozyskać, jak mu dają to nie chce, ciekawe co na obiecuje (przed wyborami to dużo musi ściemniać) mieszkańcom zatorza za tydzień na spotkaniu osiedlowym w sprawie kładki ?
Zamiast finansowania z budżetu centralnego my Mławianie zapłacimy z budżetu miasta? O co tu chodzi…?
czasu coraz mniej więc trzeba się spieszyć, błysnąć nową inwestycją. Mławianie bardzo lubią wielkie przedsięwzięcia ratuszowych myślicieli realizowane za nasze i wyłącznie nasze podatki.
Będziemy mieli piękny dworzec a PKP w zamian za to, że nie będzie musiało urządzać dworca wywierci nam tunel na Kościuszki. Ten Kowalewski to ma głowę. No i Pani Halina będzie zadowolona, już nikt jej ani poprzedniemu Burmistrzowi (Rakowskiemu) nie będzie wypominał, że wiedzieli a nie powiedzieli.
tunel na Kościuszki? chyba nad kładką, nad koncepcją projektową już głowią się najtęższe mózgi
Budowla nad torami nie jest określana mianem tunelu tylko wiaduktu.
Jak redakcja słusznie zauważyła jakieś kroki poczyniono w celu budowy dworca zintegrowanego, ale czy po wybudowaniu Al. Św. Wojciecha rzeczywiście znajdzie się firma chcąca wybudować tutaj galerię? Może trzeba było po wybudowaniu tej drogi pozwolić PKP na budowę dworca a ewentualna galeria powstalaby okok. Przecież kasy biletowe nie muszą być w samym budynku galerii a mogą być w innym. Tylko co teraz? Skoro PKP mówi już o oddaniu gruntów to czy można cofnąć decyzję? Czy może będzie tak, że będzie nowa droga i przez następna dekadę będzie nas straszyć stary dworzec i wiatr w polu za OKM?
Czy My mieszkańcy i podróżni usłyszymy wreszcie jakieś konkrety ? Czy dalej kolejne lata deklaracji ?!
przecież obiecano nam być może dworzec tymczasowy, a przynajmniej jakiś jego projekt za konkretne 60tysięcy. czy można oczekiwać więcej konkretów…?
Burmistrz to nic nie chce robić
Mylisz się – chce ponownie kandydować.
Ludzie, sprawa kwalifikuje się do złożenia zawiadomienia do prokuratury. A ponadto o jakim PKSie mowa, przecież ten na naszym terenie nie istnieje. A Mobilis nie jest zainteresowane budową dworca a tym bardziej ponoszenia jakichkolwiek kosztów związanych z udostępnieniem ich klientom poczekalni. Jak to ma być koszt utrzymania poczekalni dla klientów Mobilisu będzie ponosić miasto Mława czyli podatnicy? PKP też nie będzie chciało partycypować w kosztach utrzymania mławskiego dworca ponieważ proponowali Mławie budowę na swój koszt dworca PKP a burmistrz nie zgodził się. A jeśli nie będzie przyzwoitego dworca na MM to zapomnijcie o zatrzymywaniu się pociągów pospiesznych TLK i IC. Niech radni wreszcie cokolwiek zaczną robić w tej sprawie bo będzie jak z przejazdem kolejowym w ul. Kościuszki. Jeśli nie teraz zyskamy od PKP nowy dworzec to nigdy więcej nie będzie okazji. PKP nie będzie miało środków na budowę w następnych latach. Skandal i działanie na niekorzyść miasta Mławy.
Popieram, miasto cały czas ratuje Mobilis jak tylko może, to samo było z „Zaciszem”
Bardzo dobry komentarz. Burmistrz chce dworzec zintegrowany czy centrum handlowe a może w centum grunt dla deweloperów?
Podsumowanie bardzo trafne….
Ale o co chodzi w tym artykule? Czy dziennikarz/dziennikarka przeczytali go po napisaniu?
Lepiej niech budenek PKS przebuduje 🙂
PKS trzeba ratować – wszak jest jeden krok od… zapaści