Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Sławomir Kowalewski kandydat na burmistrza Mława 2018 samorządowcy Mława powiat mławski
Logo
Cezary Kądrzycki kandydat do Rady Miasta Mława
Szpulka Mława tkaniny pasmanteria dodatki krawieckie nowo otwarty sklep

Pierwszy odcinek drogi w powiecie mławskim pokryty mieszanką BBTM


Dróg z nawierzchnią wykonaną z mieszanki BBTM jest w całej Polsce dopiero kilkadziesiąt kilometrów. To w Polsce dość nowa technologia. Dzięki dodatkowi i mieszaniu z asfaltem granulatu gumowego odzyskiwanego ze zużytych opon, taka nawierzchnia ma większą odporność na spękania w niskich temperaturach i jest bardziej sprężysta w wysokich. Za kilka dni, zakończą się trwające już prace przy położeniu takiej nawierzchni na odcinku drogi powiatowej Głużek – Rumoka.

Marek Kiełbiński kandydatna burmistrza Mławy PiS

Powiat mławski prowadzi prace remontowe na drodze powiatowej pomiędzy miejscowościami Głużek (gm. Wiśniewo) i Rumoka (gm. Lipowiec Kościelny). W ich trakcie przebudowane zostaną na nowo dwa mosty – na rzece Seracz i Rowie Pienieckim i odcinki dróg dojazdowych do tych mostów.

Przebudowa dwóch mostów w miejscowości Głużek wraz z dojazdami o łącznej długości prawie dwóch kilometrów, to zadanie inwestycyjne, na które powiat mławski uzyskał dotację w wysokości prawie 1,7 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Całość zadania kosztować będzie 3.358.070,14 zł, a generalnym wykonawcą jest firma STRABAG Sp. z o.o z Pruszkowa. Właśnie ta firma wprowadziła na polski rynek nawierzchnie wykonane z mieszanki BBTM.

Mieszanka BBTM jest mieszanką mineralno-asfaltową do warstw ścieralnych grubości około 20 do 30 mm, w której kruszywo ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia ziarno do ziarna, co zapewnia uzyskanie otwartej tekstury. Stosuje się ją w warstwie ścieralnej nawierzchni drogowej dla wszystkich kategorii ruchu (od KR1 do KR6).

– Modyfikowanie gumą pozwala poszerzyć zakres lepko sprężysty warstwy asfaltowej. Daje dużą odporność na spękania niskotemperaturowe, większa odporność na odkształcenia w wyższych temperaturach. Drogi z tą nawierzchnią są podatne na ugięcia, to taki efekt gąbki – ugnie się i wraca do poprzedniego stanu. Warstwa BBTM z asfaltem daje też efekt cichości, a w czasie opadów nie wytwarza się praktycznie efekt mgiełki wodnej za jadącym pojazdem co zmniejsza ryzyko poślizgu. Strabag prace nad zastosowaniem tej mieszanki prowadzi od 2010 r. Z taką nawierzchnią zbudowaliśmy m.in. odcinek trasy S7 w Krakowie, odcinek drogi  Sulechów – Zielona Góra, odcinki dróg wojewódzkich na Podkarpaciu. Na Mazowszu mamy 12 km drogi wojewódzkiej 637 Okuniew – Pustelnik. Drogi z taką nawierzchnią są też w samej Warszawie i Wawrze – Paweł Tomaszewski, Michał Suski i Rafał Muszyński z firmy Strabag.

Autorem projektu przebudowy drogi powiatowej w tej technologii jest mławski projektant Andrzej Dusiński.

JK

Udostępnij:
Henryk Antczak
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]

3
KOMENTARZE

1500
Szary Lis

Trzeba będzie przetestować tę nawierzchnię, przecież nie może być gorzej niż na wielu mławskich uliczkach 🙂

ramzes

Asfalt z domieszką gumy z zużytych opon jest tak zachwalany że odkryto nową żyłę złota – kiedyś zużyte opony można było bez opłat zostawić w wulkanizacji a dziś taki luksus kosztuje 2.50zł od sztuki. Czysty biznes.

Andrzej

Granulat gumowy jako dodatek do mieszanek asfaltowo – mineralnych jest znany drogowcom od kilkudziesięciu lat. Zawsze problemem było wymyślenie takiej technologii, która pozwoli po małych kosztach oddzielić gumę opony od płótna i drutu stalowego, które też są częścią tej opony. Jeszcze obecnie zużyte opony są spalane przez cementownie i elektrociepłownie ale za chwile wejdą unijne zakazy. Recykling opon to jeden ze sposobów pozbycia się ich. Szwajcarscy drogowcy np. z powodu braku piasku w górzystym w końcu kraju stosują do budowy dróg piasek z kruszonbego szkła ze zbiórki opakowań.