Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Marcin Burchacki kandydat na burmistrza Mława 2018 samorządowcy Mława powiat mławski
Logo
meblolux
Szpulka Mława tkaniny pasmanteria dodatki krawieckie nowo otwarty sklep

Pierwszy odcinek drogi w powiecie mławskim pokryty mieszanką BBTM


Dróg z nawierzchnią wykonaną z mieszanki BBTM jest w całej Polsce dopiero kilkadziesiąt kilometrów. To w Polsce dość nowa technologia. Dzięki dodatkowi i mieszaniu z asfaltem granulatu gumowego odzyskiwanego ze zużytych opon, taka nawierzchnia ma większą odporność na spękania w niskich temperaturach i jest bardziej sprężysta w wysokich. Za kilka dni, zakończą się trwające już prace przy położeniu takiej nawierzchni na odcinku drogi powiatowej Głużek – Rumoka.

Marek Kiełbiński kandydatna burmistrza Mławy PiS

Powiat mławski prowadzi prace remontowe na drodze powiatowej pomiędzy miejscowościami Głużek (gm. Wiśniewo) i Rumoka (gm. Lipowiec Kościelny). W ich trakcie przebudowane zostaną na nowo dwa mosty – na rzece Seracz i Rowie Pienieckim i odcinki dróg dojazdowych do tych mostów.

Przebudowa dwóch mostów w miejscowości Głużek wraz z dojazdami o łącznej długości prawie dwóch kilometrów, to zadanie inwestycyjne, na które powiat mławski uzyskał dotację w wysokości prawie 1,7 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Całość zadania kosztować będzie 3.358.070,14 zł, a generalnym wykonawcą jest firma STRABAG Sp. z o.o z Pruszkowa. Właśnie ta firma wprowadziła na polski rynek nawierzchnie wykonane z mieszanki BBTM.

Mieszanka BBTM jest mieszanką mineralno-asfaltową do warstw ścieralnych grubości około 20 do 30 mm, w której kruszywo ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia ziarno do ziarna, co zapewnia uzyskanie otwartej tekstury. Stosuje się ją w warstwie ścieralnej nawierzchni drogowej dla wszystkich kategorii ruchu (od KR1 do KR6).

– Modyfikowanie gumą pozwala poszerzyć zakres lepko sprężysty warstwy asfaltowej. Daje dużą odporność na spękania niskotemperaturowe, większa odporność na odkształcenia w wyższych temperaturach. Drogi z tą nawierzchnią są podatne na ugięcia, to taki efekt gąbki – ugnie się i wraca do poprzedniego stanu. Warstwa BBTM z asfaltem daje też efekt cichości, a w czasie opadów nie wytwarza się praktycznie efekt mgiełki wodnej za jadącym pojazdem co zmniejsza ryzyko poślizgu. Strabag prace nad zastosowaniem tej mieszanki prowadzi od 2010 r. Z taką nawierzchnią zbudowaliśmy m.in. odcinek trasy S7 w Krakowie, odcinek drogi  Sulechów – Zielona Góra, odcinki dróg wojewódzkich na Podkarpaciu. Na Mazowszu mamy 12 km drogi wojewódzkiej 637 Okuniew – Pustelnik. Drogi z taką nawierzchnią są też w samej Warszawie i Wawrze – Paweł Tomaszewski, Michał Suski i Rafał Muszyński z firmy Strabag.

Autorem projektu przebudowy drogi powiatowej w tej technologii jest mławski projektant Andrzej Dusiński.

JK

Udostępnij:
Henryk Antczak
Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Codziennik Mławski" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oraz z Regulaminem Komentowania na portalu Codziennik Mławski [TUTAJ]

3
KOMENTARZE

1500
Szary Lis

Trzeba będzie przetestować tę nawierzchnię, przecież nie może być gorzej niż na wielu mławskich uliczkach 🙂

ramzes

Asfalt z domieszką gumy z zużytych opon jest tak zachwalany że odkryto nową żyłę złota – kiedyś zużyte opony można było bez opłat zostawić w wulkanizacji a dziś taki luksus kosztuje 2.50zł od sztuki. Czysty biznes.

Andrzej

Granulat gumowy jako dodatek do mieszanek asfaltowo – mineralnych jest znany drogowcom od kilkudziesięciu lat. Zawsze problemem było wymyślenie takiej technologii, która pozwoli po małych kosztach oddzielić gumę opony od płótna i drutu stalowego, które też są częścią tej opony. Jeszcze obecnie zużyte opony są spalane przez cementownie i elektrociepłownie ale za chwile wejdą unijne zakazy. Recykling opon to jeden ze sposobów pozbycia się ich. Szwajcarscy drogowcy np. z powodu braku piasku w górzystym w końcu kraju stosują do budowy dróg piasek z kruszonbego szkła ze zbiórki opakowań.