Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Pumpjack Party Game Google Play
Logo

Samorządy przejmują od PKP nieruchomości Mławskiej Kolei Dojazdowej. Mława nie


Trzy samorządy przejęły już od PKP S.A  nieruchomości Mławskiej Kolei Dojazdowej, leżące w ich granicach administracyjnych. PKP prowadzi rozmowy z pozostałymi samorządami, nie ma wśród nich Mławy.

Z informacji przekazanych przez wydział prasowy PKP S.A wynika, że w wyniku rozmów prowadzonych z samorządami, przez których teren przebiega Mławska Kolej Dojazdowa kilka z nich wyraziło zainteresowanie przejęciem nieruchomości. Przekazanie następuje nieodpłatnie, pod warunkiem przeznaczenia terenu na realizację zadań własnych samorządów w zakresie transportu i turystyki.

– PKP S.A. już przekazała nieruchomości po MKD na rzecz Miasta Maków Mazowiecki, Gminy Karniewo i Gminy Krasne. Akty notarialne zostały podpisane na przełomie grudnia i stycznia. Obecnie przygotowujemy się do przekazania nieruchomości dla Gmin Przasnysz i Czernice Borowe. Prowadzimy również rozmowy z Miastem Przasnysz, Gminą Grudusk i Gminą Szydłowo. PKP S.A. zwracała się również z podobnym zapytaniem do samorządu w Mławie, jednak ten nie wyraził zainteresowania przejęciem nieruchomości. Stanowisko to zostało również potwierdzone podczas spotkania w grudniu ubiegłego roku – podaje Aleksandra Grzelak z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

W celu przejęcia od PKP S.A. części Mławskiej Kolejki Dojazdowej niezbędne jest podjęcie uchwały rady gminy przez każdy z samorządów. Informacja o tym, że MKD wpisana jest do rejestru zabytków zawarta jest w akcie notarialnym podpisywanym przez samorządy i PKP S.A. W procesie przekazywania nieruchomości samorządom konieczna jest pozytywna decyzja ministra właściwego ds. transportu.

W PKP nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje w sprawie zagospodarowania nieruchomości MKD, których nie będą chciały przejąć samorządy. Rozważane są różne warianty.

Mławska Kolej Dojazdowa została czasowo oddana w użyczenie Gminie Krasne w 2002 r., wraz z opcją nieodpłatnego przejęcia po uregulowaniu stanu prawnego nieruchomości. Ze względów finansowych samorząd zrezygnował jednak z przejęcia MKD.

– Zdecydowaliśmy się przejąć od PKP nieruchomości MKD na zaproponowanych warunkach. Własność terenu pozwoli nam na składanie projektów na turystykę i rewitalizację. Trwają rozmowy z Przasnyszem, Makowem Mazowieckim i Karniewem o wspólnych działaniach w ramach MKD – mówi Michał Szczepański wójt gminy Krasne.

Dlaczego Mława nie jest zainteresowana przejęciem nieruchomości MKD na warunkach proponowanych przez PKP nie do końca wiadomo. Nie wynika to bowiem jasno ze stanowiska miasta w tej kwestii zawartego w odpowiedzi na zapytanie redakcji kierowane do rzecznika prasowego. W odpowiedzi tej czytamy:

– Miasto Mława otrzymywało propozycje od Polskich Kolei Państwowych S.A. oraz od Wójta Gminy Krasne, i przedstawiało swoje przedstawicielom obu tych podmiotów, a także służbom konserwatorskim. Władze Mławy od ponad 20 lat wykazują gotowość do współpracy z Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. – właścicielem kolejki i jej kolejnymi operatorami, zwracając uwagę na postępującą degradację i dewastację mienia oraz rozkradanie niezabezpieczonego majątku ruchomego.

W piśmie skierowanym 8 lipca 2016 r. do Barbary Jezierskiej, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Burmistrz Miasta Mława – Sławomir Kowalewski napisał: „W ciągu ostatnich 10 lat Burmistrz Miasta Mława i przedstawiciele Urzędu Miasta Mława uczestniczyli w wielu spotkaniach organizowanych przez Wójta Gminy Krasne (obecnej właścicielki majątku ruchomego i posiadającej w użyczeniu wszystkie grunty, budynki i budowle kolejki wąskotorowej), PKP, czy Lokalną Organizacją Turystyczną, deklarując współfinansowanie przez Miasto Mława działań zmierzających do przywrócenia kolejki wąskotorowej do użytku publicznego.

W związku z licznymi sygnałami mieszkańców, dotyczącymi zagrożenia bezpieczeństwa na terenie stacji kolejki wąskotorowej w Mławie (teren otwarty, zaniedbany, zły stan techniczny budynków), Burmistrz Miasta Mława wyrażał także chęć partycypacji w kosztach jego nadzoru i ochrony. Jednakże ani właściciel, ani operator nie udostępnili wówczas spisu majątku, który znajduje się w Mławie.

Od 2012 roku rozmowy przedstawicieli PKP prowadzone z samorządami, przez teren których przebiega szlak Mławskiej Kolei Dojazdowej, dotyczyły tylko przekazania nieruchomości zaproponowanego wariantowo: użytkownikowi – Gminie Krasne; w całości na Skarb Państwa lub na współwłasność wszystkich gmin.”

W piśmie tym burmistrz zadeklarował gotowość uczestnictwa w realizacji programu rewaloryzacji Mławskiej Kolei Dojazdowej, w opracowywanie którego przede wszystkim włączyć muszą się PKP S.A. – jako właściciel nieruchomości oraz Gmina Krasne, jako właścicielka mienia ruchomego – odpowiada w imieniu burmistrza Magdalena Grzywacz rzecznik prasowy UMM.

O zmianach własnościowych, które nastąpiły we wpisanej w 1994 do rejestru zabytków Mławskiej Kolei Dojazdowej na razie nie wie też nic Krzysztof Kaliściak kierownik ciechanowskiej Delegatury Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Warszawie.

JK

Pin It
Wydawca portalu codziennikmlawski.pl nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników. Wszelkie poglądy i treści użytkownicy prezentują w swoim własnym imieniu i na swoją odpowiedzialność. Uwagi do wydawcy prosimy kierować na adres: redakcja@codziennikmlawski.pl

KOMENTARZE

9 - liczba komentarzy w artykule "Samorządy przejmują od PKP nieruchomości Mławskiej Kolei Dojazdowej. Mława nie"

avatar
888
Sortuj:   najnowsze | najstarsze | najwyżej oceniane
xyz
Gość

Pan K. strzelił focha i nie wyraził zgody na przejecie kolejki, i rakiem wycofuje się ze swojej, sprzed kliku lat propozycji przejęcia jej. A Pani G. jak zwykle pokrętnie usprawiedliwia Pana K.

...
Gość

Dziwi mnie, ze ludzie daja sie nabierac na slowa burmistrza.
Gosc nagina fakty, mija sie z prawda i nadal rzadzi twardo tym miastem.Caluski dla mieszkancow Mławy.

Czesiek
Gość
Miasto nie powinno żadnego swojego odcinka kolejki. Plany grupy entuzjastów to mrzonki. Kolejka aby funkcjonowała (tylko po co, dla kogo?) wymaga olbrzymich nakładów finansowych. Wszystkie mostki, przepusty, przejazdy są do przebudowy. Koszt przejazdu przez ul. Kopernika, Szpitalna i teraz Górna to każdorazowo 200 tys zł. Moza by zbudować całą ulicę, Skrzyżowania z drogami wojewódzkimi są zaasfaltowane. Spróchniały podkłady kolejowe i wymagają wymiany. Na wielu odcinkach skradziono tory. Jedyna słuszna koncepcja to wykonanie po śladzie kolejki ścieżki rowerowej z pozostawieniem stacyjek i mijanek, jako zabytków techniki i wyeksponowanie ocalałego taboru po jego remoncie. Jako podatnik nie zgadzam się na wyrzucanie pieniędzy… Czytaj więcej »
Gall Anonim
Gość

Na szczęście nikt nie pyta Cie o zdanie. I dobrze bo żylibyśmy dalej w średniowieczu dzięki takim pomysłom.

...
Gość

Niedorzeczności piszesz Czesiu. Kolejka jest jedynym, jak na tę chwilę ruchomym zabytkiem na terenie miasta Mława i w okolicy. Jeśli uważasz, że stratą jest ponosic koszty na jej remont. To również stratą jest ponosić koszty na remont innych zabytków. Technika lat przeszłych jest idealnym przykładem, że kolejka przeżyła dwie Wojny światowe, komunizm, ale latach demokracji po 89 nie ma szans przeżyć, by móc służyć w przyszłości.

Jarząbek
Gość

Tak wielokropku, masz rację, szczególnie ta lokomotywa, która powędrowała do Ostrołęki.
Ile miasto na niej zarobiło? a może ile do niej dopłaciło Ostrołęce, wszak nasz burmistrz jest bardzo hojnym gospodarzem tego miasta i bardzo chętnie wydaje nasze pieniądze nie konsultując swoich pomysłów z mieszkańcami

Wólczanin
Gość

Kukułcze jajo. Próbują od lat, i co ? Drezyna z pedałami i niby atrakcje dla dzieci. Jak to mówi klasyk: „z gó..a bicza nie uwijesz”. Kupa złomu i tyle, nic dziwnego że Miasto Mława tego nie chce. Kolejki już dawno nie ma.

Kamnil Pe.
Gość

to tłeba zgłosić do płokułatuły! to jest skandal! ja pamiętam jak kładłem metal stamtąd (bo mieszkam niedaleko) i spłedawałem! skandal!

Do Burmistrza
Gość

Niestety ale burmistrz Slawomir Kowalewski nie jest glupi i wie co robi. Wyraźnie wie, co jest na rzeczy.
Gdyby przejął kolejkę od PKP, to koniec końców musialby zaplacic za brak taboru, ktory przez lata byl uszczuplany.
Gmina Krasne decydując się na taki krok stara się ukryć nieprawidłowości, co do niegospospodarnosci mieniem.Burmistrzu! Nie przejmuj kolejki, bo tylko miasto może stracić na tym wiele.
Niech Krasne reguluje, to co zostało zabudzone

wpDiscuz