Telepraca, umowy cywilnoprawne, leasing pracowniczy, job rotation, samozatrudnienie czy outsourcing – to tylko niektóre, przykładowe formy zatrudnienia, być może znane nam już ze słyszenia. Są one alternatywą dla najbardziej powszechnego na rynku pracy zatrudnienia etatowego. Czy jednak zatrudnienie etatowe jest zawsze najkorzystniejsze i dla kogo? Okazuje się bowiem, że istnieje potrzeba zmiany i poszerzenia form nawiązywanej przez pracodawcę umowy z pracownikiem, a wynika to z wielu okoliczności.
Technologiczny i organizacyjny rozwój firm zmienia oblicze współczesnego rynku pracy. W ślad za tym, wielu pracodawców oczekuje od pracownika dostosowania się do nowych wymagań. Ten mechanizm działa też w drugą stronę. Również potencjalni pracownicy, którzy ze względu na różne osobiste uwarunkowania nie mogą podjąć pracy etatowej, oczekują innych propozycji od pracodawców. Swoje „trzy grosze” do ugruntowania potrzeby zmian na rynku pracy w ostatnim czasie wniosła również pandemia koronawirusa.
Art. 11. Ustawy Kodeks Pracy określa, że „Nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika”.
To właśnie zgodne oświadczenie woli pracodawcy i pracownika jest tą dobrą podstawą do szukania takich rozwiązań, które wyjdą naprzeciw oczekiwaniom zarówno pracodawcy jak i pracownika, a takimi właśnie formami są elastyczne formy zatrudnienia. Co oznacza bowiem ustalenie warunków pracy? Czy może ona odbywać się poza siedzibą firmy, lub w innym czasie niż 7-15? Nie u każdego pracodawcy to możliwe, ale na pewno u niektórych pracę można właśnie w taki sposób zorganizować. Są bowiem pracodawcy, dla których godziny czy miejsce pracy jest pojęciem właśnie elastycznym.
Czasem jednak w świadomości społecznej funkcjonuje stereotyp, że elastyczne formy zatrudnienia są obejściem przepisów kodeksu pracy i jednostronną korzyścią pracodawcy.
Taka opinia zapewne nie jest też bezpodstawna i ma swoje podstawy w przypadkach, kiedy pracodawca rzeczywiście kieruje się wyłącznie niekodeksowymi przesłankami. Pamiętać trzeba, że niestandardowe formy zatrudnienia mogą być i są legalne, pod warunkiem zachowania określonych w przepisach prawa wymogów.
Elastyczne formy zatrudnienia na pewno inaczej wyglądają z punktu widzenia pracodawcy i mają dla niego innego rodzaju wady i zalety. Pracownik z kolei na takie formy patrzy z innej perspektywy. Na postrzeganie tych kwestii ma też wpływ umiejscowienie na rynku pracy. Inaczej na elastyczne formy zatrudnienia patrzy się w dużych aglomeracjach, inaczej w miastach powiatowych. O zaletach i wadach zarówno z punktu widzenia pracodawcy jak i pracownika napiszemy w kolejnych publikacjach poświęconych elastycznym formom zatrudnienia już wkrótce.
red.
mat. sponsorowany