Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Do 30 czerwca 2017 r. miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością powinny mieć niebieskie tło. Wiadomo o tym od niemal dwóch lat. Zarządcy dróg w Mławie nie dali rady dostosować się do nowych przepisów w tym terminie. Do dziś duża część dotychczasowych miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych pozostaje nieoznakowana zgodnie z przepisami.
Minister Infrastruktury i Rozwoju w rozporządzeniu z 3 lipca 2015 r. zmienił przepisy w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Czytamy tam m.in. taki zapisy:
W przypadku znaku P-18, stosowanego w celu wyznaczenia miejsc postoju na części jezdni i chodnika oraz na wydzielonych parkingach bez ustalonych konstrukcyjnie stanowisk, „stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej”. W przypadku znaku P-24, stosowanego do oznakowania stanowiska postojowego dla osób z niepełnosprawnością, posiadających kartę parkingową, umieszcza się go „na nawierzchni barwy niebieskiej”.
Wielokrotnie już pisząc przy różnych okazjach o drogach, zwracaliśmy uwagę, że na terenie miasta drogi różnych kategorii mają różnych właścicieli i zarządców. Kwestie oznakowania miejsc parkingowych w mieście dotyczyć będą dróg wojewódzkich, powiatowych, miejskich oraz dróg i parkingów wewnętrznych.
Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w ustawowym terminie pomalował stanowiska parkingowe dla osób niepełnosprawnych, m.in. na ulicach Stary Rynek, czy Żwirki – Piłsudskiego. Do dziś nieoznakowanych pozostaje duża część dróg powiatowych (którymi w obrębie miasta na mocy porozumienia ze starostą zarządza burmistrz), miejskich i wewnętrznych. Tam gdzie oznakowanie się pojawiło, uwidoczniło się też inne podejście do interpretacji litery rozporządzenia. MZDW pomalował całą powierzchnię koperty na niebiesko. Miasto przyjęło stanowisko, że wystarczy na miejscu parkingowym, na niewielkiej części niebieskiego prostokąta umieścić znak P-24 (osoba na wózku) i takie oznakowania pojawiły się w już w różnych miejscach przy drogach miejskich. Czemu miasto nie oznakowało na czas miejsc parkingowych?
– W okresie tuż przed wejściem w życie przepisów rozporządzenia trudno na rynku kupić niebieską farbę. Będziemy sukcesywnie oznakowywać miejsca postojowe na zlecenie urzędu miasta – mówi Jan Wysocki prezes Mławskiego Przedsiębiorstwa Drogowo – Mostowego.
Inną kwestią jest często wydzielenie miejsca parkingowego o szerokości mniejszej niż wymagana (3,6 metra). Nie do rozwiązania jest to przy drogach z miejscami parkingowymi wzdłuż osi jezdni ( np. Żwirki, Padlewskiego).
– Niewłaściwe szerokość miejsc parkingowych występują przy wielu ulicach. Np. w samym Starym Rynku przy skrzyżowaniu z ulicą Płocką, na ulicy Grzebskiego. Na niektórych parkingach, w ogóle nie ma nawet białych linii wydzielających. Są też takie gdzie ich umiejscowienie i oznakowanie jest wzorowe. Mam porównanie z innymi miastami, ogólnie na tym tle Mława nie wypada aż tak źle. Nadal jednak do rzadkości nie należy sytuacja, że na wydzielonym dla niepełnosprawnych miejscu parkuje pojazd nieuprawniony. Zwykle „tylko na chwilę” – mówi Karol Safaryn, członek Powiatowej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych, sam poruszający się na wózku.
O tym jak trudno poradzić sobie osobie niepełnosprawnej w sytuacji, gdy miejsce parkingowe jest zajęte, czy zbyt wąskie aby swobodnie wysiąść i przesiąść się na wózek, wiedzą ci, którzy tego doświadczają, ich opiekunowie i bliscy. Warto więc zwrócić uwagę i władzom i innym kierowcom, by raczej ułatwiać im życie, niż utrudniać. Jeżeli nie z zasady przestrzegania przepisów prawa, to choćby dlatego, że nigdy nie wiadomo, czy i my nie znajdziemy się w ich sytuacji.
JK
Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Represje wobec społeczeństwa w okresie stalinowskim miały inny charakter niż w latach 1944–1948. Ich specyfika polegała na tym, że praktycznie…
Gdyby nie swoiste poczucie humoru naszego nieomylnego i wesołego burmistrza Sławomira zapewne jeszcze wiele lat płynących wartko jak struga Seracza…
Redakcja portalu Codziennik Mławski zastrzega sobie wszelkie prawa do publikowanych treści. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego //codziennikmlawski.pl wyłącznie do niekomercyjnego użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie lub sprzedaż zawartości portalu Codziennik Mławski są zabronione bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji i będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Moim zdaniem dotychczasowe oznakowanie było wystarczające – większa szerokość stanowiska, zamiast 2,30 m aż 3,60 m już była znakiem dla kierowcy a dodatkowo jest przecież oznakowanie poziome w postaci symbolu osoby na wózku i oznakowanie pionowe w postaci tabliczki na słupku. Te niebieskie prostokąty zakłócą ład architektoniczny miast. Wyobraźmy je sobie na starych rynkach miast z pięknymi zabytkami i kamienną nawierzchnia. Czy ktoś badał wcześniej problem ?. Czy osoby niepełnosprawne miały jakieś kłopoty ze znalezieniem tego szczególnego miejsca parkingowego ?. Czy inni kierowcy nie rozpoznawali tych miejsc ? Z moich obserwacji wynika że najczęściej te miejsca są puste i jest ich zbyt wiele.
Lepiej jak jest tych miejsc za dużo niż miałoby być za mało,
Ze swoich obserwacji muszę zauważyć, że bardzo dobra jest zmiana koloru miejsca do parkowania na ten niebieski rzucający się z daleka i mocno bijący po oczach. Mam nadzieję, że kierowców także będzie mocno bił ten kolor po oczach i całkowicie zaniechają wszelkich postojów (nawet na chwilę) na miejscu dla niepełnosprawnych, bo do tej pory jednak zdarzało się im bezprawnie zajmować te miejsca. Oznakowanie poziome często było ledwie widoczne, bo brudne lub od lat nie odświeżane, kolor niebieski tak szybko nie ulegnie zatarciu., a niepełnosprawnych, niestety jest coraz więcej, coraz więcej wypadków bo coraz więcej samochodów.
Stefanie. Chętnie mogę Cię zaprosić na przejażdżkę ze mną i wózkiem. Zobaczymy czy sobie poradzisz 🙂 czy tak łatwo znajdziesz miejsce dla niepełnosprawnych 🙂
Jestem niepełnosprawny, jestem uczestnikiem ruchu i poruszam się na wózku i uwierz że ciężko znaleźć dobre miejsce by wystawić wózek
śmieszna ustawa i te malowanie durne, haaa
Durne? Czemu?
To czemu nauczona/y jesteś ze podwójna ciągła coś oznacza? Czemu jeździsz prawa strona? Czemu na czerwonym stoisz A zielonym jedziesz?
Niebieski kolor jest karty parkingowej, więc i koperty będą niebieskie
2 lata na zakup niebieskiej farby to chyba dość długi okres czasu i można było ją kupić w tym okresie bez problemów – głupie, dziecinne tłumaczenie, że ciężko jest zdobyć niebieską farbę.
Takich liudzi powinno się zwalniać ze stołków jak brak im szarych komórek.
czemu trzyma się w mławskich spółkach takich „prezesów
Bo siedzą w spółkach po znajomości albo po rodzinie i nie są do ruszenia oraz robią co chcą!
Dobrze panie Wysocki, ze na rynku zielonej jest pod dostatkiem.
Czy sam pan wierzy w to co mowi?
To ze trudno o niebieska farbe, swiadczy o tym ze o zaopatrzeniu sie w materialy mysli sie wczesniej.
Ale w miejskich spolkach mysli sie na odwrot.
nie myśli się wcale raczej – przecież w miejskich spółkach na stołkach siedzą krewni i znajomi królika