Urlop na żądanie
— 28/06/2020Celem urlopu na żądanie jest zapewnienie pracownikowi możliwości skorzystania z prawa do urlopu bez wcześniejszego uzgadniania jego terminu z pracodawcą….
W końcu sierpnia ogólnopolskie media obiegła wiadomość że pobrane zostały ogromne, sięgające 1,4 mln ilości danych osobowych Polaków przez pięć kancelarii komorniczych w kraju. Urzędnicy Ministerstwa Cyfryzacji wykryli, że choć dane pobierane były przez uprawnione do tego kancelarie, ich ilość była niepokojąco duża, a dane wysyłane były w nocy. Dotychczas prokuratura nie wyjaśniła, czy wszystko odbywało się zgodnie z procedurą i co stało się z już pobranymi danymi.
Jakie skutki niesie przekazanie danych osobowych w nieuprawnione ręce przekonali się wielokrotnie ci, którzy ze zdumieniem dowiedzieli się, że zaciągnęli kredyt, lub nie spłacają rat za „zakupiony” sprzęt czy inne dobra.
Co się właściwie stało?
Anomalie wykryto w związku z pobieraniem danych z bazy PESEL przez uprawnione do tego kancelarie komornicze. Podejrzenia specjalistów wzbudziła nie tylko znaczna liczba tych zapytań, ale również fakt, że były one wysyłane w nocy.
Po analizie aktywności kancelarii okazało się, że pięć z nich pobiera znaczne liczby danych. Mowa jest o danych ok. 1,4 mln obywateli.
O sprawie zostały poinformowane organy ścigania. Na tej podstawie prokuratura wspólnie z ABW podjęła czynności w kilku kancelariach komorniczych. Chodzi o to, by wyjaśnić, co było powodem tak dużej liczby zapytań.
– Nie należy mówić o „wycieku” danych. Na tym etapie śledztwa prokuratura nie stwierdziła wycieku danych do osób nieuprawnionych.
Nie mamy też do czynienia z tzw. włamaniem hakerskim, czyli z pokonaniem mechanizmów bezpieczeństwa. System jest monitorowany na bieżąco. Ministerstwo Cyfryzacji i podległy mu Centralny Ośrodek Informatyki robią to w ramach normalnych procedur.
Wiadomo dokładnie skąd pochodziły zapytania i kogo konkretnie dotyczyły – uspokaja ministerstwo.
Każdy obywatel może bezpłatnie sprawdzić jakie dane na jego temat znajdują się w bazie PESEL oraz czy zwracały się o nie konkretne instytucje.
Taką informację możesz uzyskać zwracając się do Ministerstwa Cyfryzacji:
– Złożyć elektronicznie wypełniony i podpisany Profilem Zaufanym wniosek.
– Przesłać wypełniony i podpisany wniosek na adres: Ministerstwo Cyfryzacji, Departament Ewidencji Państwowych, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, z dopiskiem SRP
Jeśli informacje uzyskane z bazy PESEL potwierdzą, że o Twoje dane wnioskował komornik, który nie prowadził wobec Ciebie żadnego postępowania, wówczas możesz zgłosić ten fakt do prokuratury, z prośbą o nadanie statusu pokrzywdzonego w toczącym się śledztwie.
Ministerstwo uruchomiło czynny w godzinach 8-16. specjalny telefon 22 245 59 05, pod którym można uzyskać bliższe informacje.
oprac. JK
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji