Od kilku czytelników, którzy otrzymali podejrzane wiadomości w poczcie elektronicznej mamy informację o kolejnej fali rozsyłanych fałszywych wiadomości, tym razem wykorzystujących wizerunek Poczty Polskiej. Podejrzane wiadomości najlepiej natychmiast usunąć, a w żadnym wypadku nie podawać danych osobowych, czy haseł.
Phishing to forma oszustwa mająca na celu kradzież tożsamości. Polega na podszywaniu się pod znane adresatowi osoby lub firmy w celu nakłonienia go do ujawnienia poufnych danych osobowych, takich jak numery kart kredytowych i debetowych lub haseł do konta, lub skrzynki pocztowej.
Nasi czytelnicy otrzymali wiadomości o treści:
„Info.
Twoja paczka nie zostala doreczona w wyznaczonym czasie w dniu 10 lutego 2014, poniewaz nikt nie otworzyl drzwi. Wydrukuj informacje dotyczace paczki, niezbedne do jej odbioru w najblizszym biurze naszej firmy.
Prosze zobaczyc zalacznik do informacji.
Uwaga!
Nasza firma pobiera oplaty z tytulu przechowywania przesylek, ktore nie zostaly odebrane w terminie 30 dni. W celu otrzymania dodatkowej informacji dotyczacej przechowywania i pobierania oplat, odwiedz nasza witryne.
Z pozdrowieniami,
Poczta Polska.”
Zjawisko doskonale znane jest Poczcie Polskiej, ale również bankom i innym firmom pod które oszuści się podszywają.
– Rzeczywiście do naszych klientów docierają fałszywe wiadomości mailowe, których nadawca podszywa się pod Pocztę Polską S.A. Treść takich fałszywych e-maili zwykle jest niepoprawna gramatycznie, zawiera błędy ortograficzne i stylistyczne. W wiadomościach znajdują się często linki do stron internetowych, załączniki, fałszywe informacje o nieodebranej przesyłce, a nawet polecenie zapłaty za przechowanie przesyłki.
Dlatego przypominamy, że fałszywe wiadomości mogą próbować nakłonić użytkownika do skorzystania z odnośników lub załączników, których celem jest zainfekowanie złośliwym oprogramowaniem. Załączniki najczęściej mają formę dokumentów o rozszerzeniu: .pdf, .doc, .docx, .xls, xlsx, .rtf, .scr. Wiadomości mogą zawierać szczegóły związane z odbiorcą (w zależności od stopnia ukierunkowania), w postaci danych osobowych, bądź szczegółów prowadzonej działalności.
W związku z powyższym, w przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości prosimy naszych klientów o zachowanie szczególnej ostrożności oraz zweryfikowanie autentyczności takich wiadomości, a także niekorzystanie z zawartych odnośników i załączników.
Przypominamy, że Poczta Polska nie pobiera opłat z tytułu przechowania przesyłki, nie przesyła też dokumentów spakowanych w pliki ZIP – wyjaśnia Kamila Supron-Kalinowska z Biura Prasowego, Poczta Polska S. A.
JK
Dziś na mojej poczcie elektronicznej był mail , w którego treści było,że zablokowano mi konto iPKP i podano link, żeby je odblokować,
Niestety nie mam konta w iPKO…
ale ze swej strony radzę, obojętnie czy ktoś ma konto iPKO czy też go nie ma, niech nikt nie wchodzi w zamieszczony w takim mailu link, gdyż może on zawierać albo groźny wirus, albo program, który będzie śledził każdy ruch na komputerze i podejrzy każde hasło
Mnie atakują czasem także drogą smsową, że niby przesyłka do odbioru…