Cukrzyca to plaga XXI wieku
— 01/06/2022Cukrzyca to plaga XXI wieku, zaliczona przez Światową Organizację Zdrowia obok otyłości, nadciśnienia tętniczego czy chorób nowotworowych, do grupy chorób…
Poślizgu nie było – we wszystkich naszych publicznych „podstawówkach” i gimnazjach darmowe podręczniki dotarły zasadniczo na czas. W tym roku szkolnym zmian jest jeszcze więcej.
Szkoły miały za zadanie zamówić odpowiednią ilość bezpłatnych podręczników dla klas pierwszych, drugich i czwartych – w przypadku szkół podstawowych, i pierwszych – dla gimnazjów oraz wystąpić do samorządów o pieniądze na ich zakup. A środki na ten cel przeznacza Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ale w niektórych szkołach w kraju książki nie dotarły. Jeszcze w drugim tygodniu nauki uczniowie ich nie otrzymali.
W Mławie problemu nie było – we wszystkich czterech „podstawówkach” i dwóch gimnazjach publicznych dotarły najpóźniej do 4 września, o czym informują ich dyrektorzy. – Dla klas pierwszych i drugich dostaliśmy jeszcze w sierpniu, natomiast dla czwartych w pierwszym tygodniu września – mówi Joanna Wyszkowska, kierująca mławskim Zespołem Placówek Oświatowych nr 2. Podobnie w ZPO nr 1, „Trójce”, Szkole nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi, Gimnazjum nr 1 i 2 w Mławie – do 4 września podręczniki były na miejscu. – Wszystko poszło bardzo sprawnie, bez problemu, zamówienia złożyliśmy już w maju – informuje Agnieszka Kowalska z gimnazjum nr 2.
W kolejnym roku szkolnym bezpłatnie książki mają otrzymać także uczniowie klas trzecich i piątych szkół podstawowych oraz drugich gimnazjum, a jeszcze następnym – już wszyscy.
Kolejna innowacja dotyczy lekcji wuefu – rozporządzenie resortu ogranicza do minimum przypadki całkowitego zwolnienia z tych zajęć. Lekarz ma wskazać, jakich ćwiczeń i jak długo uczeń nie może wykonywać. Ale, wbrew powszechnej opinii, w naszych szkołach zwolnień z wychowania fizycznego jest niewiele – to pojedyncze sytuacje, na przykład, gdy wychowanek złamie rękę albo nogę. A zupełne zwolnienia podobno zdarzają się tylko w ciężkich w pełni uzasadnionych przypadkach – operacji czy dziecka z porażeniem mózgowym w oddziałach integracyjnych.
Zarówno z wuefu, jak i innych przedmiotów nauczyciele będą mogli, oprócz tradycyjnych ocen 1 – 6, stosować opisowe, przy czym wuefiści powinni brać pod uwagę nie tylko prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, ale także udział w dodatkowych zajęciach i ogólnie zaangażowanie w sport.
Tutaj rozwiązania będą różne – w gimnazjum nr 1 opisowy system raczej nie zostanie wprowadzony. – Obligatoryjnie jesteśmy zobowiązani, żeby dostosować wymagania do możliwości, Mamy tak dostosować pracę, żeby każde dziecko w miarę możliwości, osiągnęło sukces – mówi dyrektor Romana Olszewska. Młodzież w tym wieku pracuje w domu zazwyczaj już bez pomocy rodziców, gimnazjaliści sami wiedzą, do czego powinni „się przyłożyć”. – Trudno powiedzieć, czy wprowadzimy oceny opisowe, zastanowimy się nad tym w przyszłości – usłyszeliśmy od Piotra Piwowarskiego, szefa SP nr 6. Dyrektor Wyszkowska, uważa, że dobrze, żeby rodzic wiedział, co jego pociecha umie, na jakim jest poziomie nauczania i co powinna jeszcze przyswoić.
Nowe przepisy obligują także do wliczania do średniej ocen tych z religii i etyki oraz do dodatkowego zatrudniania nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej
w szkołach integracyjnych. Mławskie placówki z takimi oddziałami zapewniają, że zatrudniają już odpowiedni personel.
I na koniec sprawdziany, egzaminy i matury – część procedur będzie uproszczona, na przykład w skład komisji będzie wchodzić mniej członków.
el
Ja uważam, że wiele zależy od prowadzącego zajęcia. Powiem szczerze – etap liceum – no cóż, większość z uczniów wykorzystywała tę godzinę na spisywanie pracy domowej… rozwiązywaniu zadań z matematyki itd. Może coś się od tego czasu zmieniło? Osobiście jestem za dobrze prowadzoną etyką.
podoba mi się ten fragment o ocenach z religii i etyki.
Za trzy lata pytanie na teście gimnazjalnym będzie brzmiało:
Jaki symbol powinien wisieć na środku głównej ściany w klasie?
a) godło państwowe
b) krzyż
Ciekawe co odpowie uczeń uczęszczający na zajęcia religii a co uczeń mający etykę?
I najważniejsze ….jaka jest prawidłowa odpowiedź??
Jak uważacie????
Ciekawe, kto za 3 lata będzie rządził, jeśli OiS to prawidłowa odpowiedź – krzyż, jeśli, PSL itp – godło
nieźle kombinujesz…… a jeśli stworzą koalicję….. to może orzeł z krzyżem na piersiach??
A moim skromnym zdaniem lekcje W-Fu w szkole nie powinny stawiać jako cel osiągnięcie przez ucznia jakiegoś określonego poziomu umiejętności, jak twierdzi Pan Piotr Piwowarski. Mam wrażenie że zamierzonym celem innowacyjności w lekcjach WFu ma być pokazanie sposobu na aktywny wypoczynek, ukierunkowany na sport, stąd próba wyeliminowania ocen. Nauczyciel WFu powinien więc mobilizować do aktywności ruchowej, kształtować nawyki aktywnego spędzania czasu wolnego i umiejętność organizacji tegoż czasu w sposób aktywny. Osiągnięty wynik sportowy w stylu: przeskoczył przez kozła – ocena 6, nie przeskoczył – ocena 1 jest tutaj największą porażką. Lekcja WFu powinna być dla wszystkich dzieci przyjemnością, a nie udręką i powodem do kpin z uczniów słabszych fizycznie, mniej wysportowanych, otyłych itp. z powodu ich ułomności.