Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Szkolenia Inkubator Mława Oskar kursy
Pumpjack Party Game Google Play
Logo

Depresja. To warto wiedzieć


fot. pixabay.com

Hasłem przewodnim tegorocznych obchodów Światowego Dnia Zdrowia (7 kwietnia) będzie: „Depresja – porozmawiajmy o niej”. Depresja jest chorobą charakteryzującą się uporczywym smutkiem i utratą zainteresowania zajęciami, które na ogół sprawiają przyjemność. Towarzyszy temu niemożność wykonywania codziennych czynności przez co najmniej dwa tygodnie.

U osób cierpiących na depresję na ogół występują następujące objawów: brak energii, zmiana apetytu, problemy ze snem (bezsenność albo ospałość), niepokój, trudności z koncentracją, niezdecydowanie, nerwowość, utrata poczucia własnej wartości, poczucie winy lub beznadziejności, myśli o samookaleczeniu lub samobójcze.

Każdy może zachorować. Młodzież nastoletnia, młodzi dorośli, kobiety w wieku rozrodczym (zwłaszcza po urodzeniu dziecka) i osoby starsze (po 60 roku życia) to grupy, które według Światowej Organizacji Zdrowia, depresja dotyka nieproporcjonalnie częściej.

Ryzyko depresji wzrasta w sytuacji bezrobocia, ubóstwa, zdarzeń życiowych, takich jak śmierć bliskiej osoby czy rozpad związku, a także w przebiegu choroby fizycznej i problemów spowodowanych nadużywaniem alkoholu i przyjmowaniem narkotyków.

Istnieje wiele sposobów zapobiegania i leczenia depresji.

Co możesz zrobić, jeśli jesteś przygnębiony albo wydaje Ci się, że masz depresję?

• Porozmawiaj z kimś, komu ufasz o tym, co czujesz. Rozmowa może być pierwszym krokiem do wyjścia z depresji.
• Poszukaj specjalistycznej pomocy. Zacznij od zgłoszenia problemu lekarzowi rodzinnemu, pielęgniarce środowiskowej albo innemu pracownikowi opieki zdrowotnej.
• Nie izoluj się. Pozostawaj w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi.
• Zadbaj o regularną aktywność fizyczną – chociażby krótki spacer.
• Przestrzegaj nawyków związanych z regularnym spożywaniem posiłków i snem.
• Unikaj alkoholu lub ogranicz jego spożycie i nie używaj narkotyków – mogą one pogłębiać depresję.
• Nie rezygnuj z zajęć, które do tej pory sprawiały Ci przyjemność, nawet jeżeli nie masz na nie ochoty.
• Bądź świadomy uporczywych negatywnych myśli i krytycznego nastawienia wobec siebie – postaraj się je zastąpić myślami pozytywnymi. Chwal sam siebie za swoje osiągnięcia.

PAMIĘTAJ: Możesz wiele zrobić, aby pozostać silnym psychicznie. Jeżeli wydaje Ci się, że grozi Ci depresja, porozmawiaj z kimś, komu ufasz albo zwróć się o pomoc do specjalisty.

Jeśli Twoje dziecko ma depresję, porozmawiaj z nim o tym, co je martwi i w razie konieczności skorzystaj z specjalistycznej pomocy. Chroń swoje dziecko przed nadmiernym stresem, złym traktowaniem i przemocą. Otaczaj swoje dziecko szczególną troską w trakcie życiowych zmian, np.: gdy idzie ono do nowej szkoły lub jest w okresie dojrzewania.

Zastanawiasz się, dlaczego nie czujesz się szczęśliwa, chociaż właśnie urodziłaś dziecko? Depresja poporodowa występuje bardzo często, nieleczona może utrzymywać się kilka miesięcy, a nawet lat, wpływając niekorzystnie na Twoje zdrowie i rozwój Twojego dziecka. Porozmawiaj ze swoim lekarzem lub położną, którzy pomogą Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Jeśli wydaje Ci się, że nie warto dłużej żyć, poproś o pomoc. Nie jesteś sam. Pomoc jest w zasięgu ręki.

Opracowano na podstawie materiałów: www.who.int/depresion/en

źródło: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Mławie

Pin It
Wydawca portalu codziennikmlawski.pl nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników. Wszelkie poglądy i treści użytkownicy prezentują w swoim własnym imieniu i na swoją odpowiedzialność. Uwagi do wydawcy prosimy kierować na adres: redakcja@codziennikmlawski.pl

KOMENTARZE

Jeszcze nie ma komentarzy, bądź pierwszy!

avatar
1500
wpDiscuz