Codziennik Mławski - lokalny portal informacyjny. Piszemy jak jest o wydarzeniach w Mławie i powiecie. Bądź na bieżąco z newsami z Mławy i okolic!

Mławski portal informacyjny codziennikmlawski.pl. Newsy Mława i okolice.
Życzymy wszystkiego najlepszego!
linia
Pumpjack Party Game Google Play
Logo

Historia motoryzacyjna, czyli cała prawda o poszukiwaniu „kapci” do samochodu


opony_4Zima coraz bliżej, część ludzi szykuje się do kupna opon, część do wymiany. A ja cóż… szykuję się, by napisać troszkę o tym, co o oponach wiedzieć powinniśmy.

Ostatecznie to opona łączy nasze pędzące autko z nieruchomą zazwyczaj drogą, hehehe. To opona pozwala nam na odpowiednie zatrzymanie pojazdu i na odpowiednie ruszenie na śliskim. Opony nam hałasują, bądź są ciche, odpowiednio odprowadzają wodę, tłumią nierówności, przenoszą obciążenia (samochód+ludzie+ładunek). Czyli jak by tego wszystkiego nie przełożyć, to mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
I jeszcze jedno mnie kręci… napisać o oponach tak, żeby zrozumiał to każdy, nawet osoba która nie posiada wiedzy technicznej. Chcecie poczytać ??? To zaczynamy…

Na temat, co jaki parametr na oponie oznacza… można znaleźć w necie kilkadziesiąt stron, a jakoś tak powielanie mnie nie satysfakcjonuje. Bardziej mnie kusi, by opisać, na które parametry powinniśmy w sposób szczególny zwrócić uwagę i dlaczego.
O nazwach i markach opon też nie będę pisał. A dlaczego, to chyba nie wymaga wyjaśnień. Każdy producent powie, że jego jest najlepsze. To akurat zostawiam państwa ocenie.

Po pierwsze… rozmiar opony

Podstawowe rozmiary i ich wyjaśnienie przedstawia rysunek poniżej.budowa opony
Skomplikowane?? Jeśli tak to powiem, że nie trzeba wiedzieć, która cyferka co oznacza. Ważne, by kupić opony o takim samym oznaczeniu jak te, które mieliśmy wcześniej (przy założeniu, że poprzedni właściciel auta nic nie pokombinował).
Niewyjaśnione na rysunku „R” oznacza, że jest to opona radialna, a brak tej literki oznacza oponę diagonalną. Jest to uogólniając różnica w budowie wewnętrznej opony. Dla nas ważne jest to, że o wiele lepiej zachowują się na drodze opony radialne i w większości takie tylko obecnie do samochodów osobowych nam zaproponują… i słusznie.

Po drugie… indeks nośności i prędkości

Indeks nośności oznacza, jakie jest maksymalne dopuszczalneindeksy opony obciążenie opony… i uogólniając, cały zsumowany ciężar samochodu, osób i ładunku możliwego nim do przewiezienia, po podzieleniu przez 4 (wszak mamy 4 koła) nie powinien przekraczać indeksu danej opony.
Indeks prędkości oznacza, na jaką maksymalną prędkość jazdy opona jest przeznaczona.
Indeks prędkości i nośności jest oznaczeniem kodowanym i by go odczytać, należy użyć odpowiednich tabel, które bez problemów można znaleźć na wielu stronach internetowych, również tego nie zamierzam  powielać.
By wyjaśnić symbol opony, którym się posłużyłem powiem, że 88 oznacza oponę o nośności 560kg, H oznacza prędkość 210km.
Dla użytkownika pojazdu ważne jest to, aby zarówno indeks nośności jak i prędkości był taki sam jak przewiduje producent pojazdu, może być również większy. Mniejszy jest niedopuszczalny.

Po trzecie…… rok produkcji

Również, tak jak opisywane powyżej indeksy, data produkcji jest troszkę ukryta i niestety na tym korzystają nieuczciwi sprzedawcy używanego ogumienia. Zresztą nie tylko używanego. Sam, kupując za pomocą sklepu internetowego nowe opony i ufając, że skoro nowe to na pewno tegoroczne, dopiero po rozpakowaniu przesyłki zauważyłem, że są z poprzedniego roku. U różnych wytwórców rok produkcji opon jest umieszczany w innym miejscu. Najczęstsza zasada to umieszczanie daty w obwódce. Osoba nie znająca się może mieć więc czasami problem z jego znalezieniem. W tym przypadku najwłaściwszym tokiem postępowania jest poprosić sprzedającego o pokazanie nam tego numeru na oponie.

rok produkcjiZazwyczaj są to trzy lub cztery liczby zapisane kolejno po sobie, np.: 279 lub 1109. W każdym przypadku dwie pierwsze cyfry oznaczają kolejny tydzień danego roku a ostatnia, lub dwie ostatnie w przypadku numeru czterocyfrowego, oznaczają rok produkcji. Czyli 279 oznacza że oponę wyprodukowano w 27 tygodniu 99 roku. Liczba czterocyfrowa jest przewidziana dla opon powstałych po roku 2000 i w naszym przykładzie (1109) oznacza, że opona powstała 11 tygodniu roku 2009. Zauważmy, że użyte przeze mnie przykłady mają końcówkę 9 i nieuczciwy sprzedawca może próbować nam „wcisnąć” opony z 1999 roku mówiąc, że są z 2009. Pamiętajmy: opony produkowane po roku 2000 mają czterocyfrowe oznaczenie roku produkcji. Na przykład: opona z roku 2015 będzie miała oznaczenie XX15.
Czemuż tak ważne jest, by nie dać się oszukać. Otóż przyjmuje się, że maksymalny czas użytkowania opony nie powinien wynosić więcej niż 8 lat, a w sytuacji, gdy opona jest bardzo dobrze przechowywana i użytkowana, to 10 lat (dla opon zimowych okres ten jest krótszy i mówi się o około 6 latach). Po tym okresie starzenie się gumy i zatopionych w niej specjalnych drucików zwanych osnową powoduje, że opona nie nadaje się do użytku i przestaje po prostu być bezpieczna.

Po czwarte… bieżnik opony

Powinien mieć minimum 1,6 mm głębokości oraz być mierzony w kilku miejscach po obwodzie i tam gdzie zużycie jest największe. Nowoczesne opony mają na boku w kilku miejscach oznaczenie TWI, wskazujące miejsca, gdzie na czole opony znajduje się wskaźnik minimalnej dopuszczalnej głębokości rzeźby bieżnika.
wska-nik_TWIOznaczenie TWI – jest to skrót od angielskiego TreadwearIndicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI, jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.

Dlaczego bieżnik jest tak ważny? Odpowiada za odprowadzenie wody, śniegu, sypkiego lodu występującego na drodze, za przyczepność do drogi, a również za drgania przenoszone na nasz pojazd. Im bieżnik jest głębszy, tym lepiej. Czy wystarczy jak powiem, że opona z bieżnikiem zużytym do granicy 1,6 mm, ma tylko 60 procent sprawności nowej opony w odprowadzaniu wody.
Oczywiście w oponach używanych ważne jest również, by bieżnik był zużyty równo na całej powierzchni, by nie „ząbkował” – czyli by każda oddzielna kostka bieżnika nie miała innej wysokości. Sprawdza się to przeciągając dłonią po bieżniku opony. Jak czuć, że „drapie po dłoni”, to może świadczyć o „ząbkowaniu”.

Jest jeszcze wiele innych oznaczeń na oponach, może ciut mniej ważnych, i o tym też postaram się trochę napisać… Ale to już w następnym odcinku pod tytułem… „Buty do pędzidła – letnie i zimowe czy wielosezonowe?”, w którym postaram się przeanalizować, czy zmieniać opony na zimowe, czy lepiej skorzystać z wielosezonowych.
Z życzeniami bezpiecznej jazdy.

Sławek

Pin It
Wydawca portalu codziennikmlawski.pl nie odpowiada za komentarze zamieszczane przez użytkowników. Wszelkie poglądy i treści użytkownicy prezentują w swoim własnym imieniu i na swoją odpowiedzialność. Uwagi do wydawcy prosimy kierować na adres: redakcja@codziennikmlawski.pl

KOMENTARZE

4 - liczba komentarzy w artykule "Historia motoryzacyjna, czyli cała prawda o poszukiwaniu „kapci” do samochodu"

avatar
1500
Sortuj:   najnowsze | najstarsze | najwyżej oceniane
bolek
Gość

a odpowiedzi na pyt. „kier” jak nie było, tak nie ma, a szkoda, bo sam jestem ciekaw

kier
Gość

nic nie ma o wysokości opony? lepiej jak jest wyższa, czy niższa?

Sławek
Gość

Postaram się kiedyś o szerokości i wysokości opony, czyli o ich profilu również napisać.

kobieta za kółkiem
Gość

Przyznam się, że nigdy wcześniej nie miałam okazji, tak wnikliwie zapoznać się z tematem, jak dla mnie bardzo przydatny artykuł, będę do niego wracać, hehe 🙂

wpDiscuz